Byggandet i Södra Porten kan starta 2024

Martin Bucht, vd för Botkyrka Södra Porten AB.

– Vi har Stockholms bästa läge när det gäller ett större outnyttjat verksamhetsområde, säger Martin Bucht, vd för Botkyrka Södra Porten AB.

05 oktober 2022

Näringsliv och företag

En av talarna under ett frukostmöte med företagare den 29 september var Martin Bucht, vd för Botkyrka Södra porten AB. Han menar att byggandet i området kan starta i närtid.

– Första detaljplanen kan antas 2023 sedan har man kanske en uppstart på ett halvår innan något börjar hända. I den bästa av världar kan det börja byggas 2023. Mer realistiskt är kanske 2024, sa Martin Bucht på frukostmötet som ordnades av näringslivsenheten i Botkyrka kommun.

Vid E4/E20 ligger Eriksbergs verksamhetsområde mycket strategiskt. Genom att utveckla Eriksberg i norra Botkyrka blir området en sammanhållen stadsdel tillsammans med Norsborg, Hallunda, Fittja och Alby. Botkyrka Södra porten AB är ett markutvecklingsbolag som ägs gemensamt av Botkyrka kommun och Skanska.

En ny intressant stadsmiljö som skapar arbetstillfällen

– Vi siktar på att bygga framtidens verksamhetsområde. Inte som ett traditionellt verksamhetsområde med stora fyrkantiga lådor med stängsel runt. Vi tror på att vi ska kunna bygga mycket mer stadsmässigt och att det här ska bli en plats som inte bara lever under kontorstid. Vi hoppas på en ny intressant stadsmiljö och nya arbetstillfällen för de boende här.
Botkyrka Södra porten AB siktar på att locka nya innovativa och hållbara företag till området.

– Men här gäller det att komma ihåg att vi är ett markutvecklingsbolag och markägare så vi söker samarbetsaktörer som kommer att etablera sig på plats. Vår förhoppning och ambition är att det här ska vara ett innovativt och grönt nytänkande område.

”Vi har Stockholms bästa läge”

Vad är det då som gör att Martin Bucht tror att man kan locka innovativa och hållbara företag till platsen?
– Det unika med området är läget. Vi har Stockholms bästa läge när det gäller ett större outnyttjat verksamhetsområde. Det gör att vi tror att vi kommer att kunna välja vilka företag som etablerar sig här. Lyckas vi attrahera starka företag från början så kan vi få positiva effekter. För då kommer andra, likartade företag att vilja söka sig hit också.
Martin Bucht menar att det är svårt att säga när området kommer att vara färdigt.

– Den frågan är ungefär som ”hur långt är ett snöre?”. Det här är ett jättestort stadsutvecklingsområde. Planerna är inte klara så vi vet inte vad det kommer att bli. Vi brukar säga att det kanske kan stå klart 2040. Det viktiga är när det kan starta och det hoppas jag kan ske i närtid sedan kommer det att växa organiskt över tiden.

Läs mer om Södra Porten

Mer information om Södra Porten hittar du här.