Årets företagare tillverkar fem miljoner färdigrätter om året

13 december 2022

Näringsliv och företag

Serdar Öztenar, VD för Bosphorus AB och näringslivschefen Martin Andaloussi.

Vid ett event ordnat av näringslivsenheten i Botkyrka kommun hyllades företaget Bosphorus som blev Årets företagare i Botkyrka 2022. Företaget tillverkar cirka fem miljoner färdigrätter per år och levererar till hela riket.

Serdar Öztenar, VD för Bosphorus AB tror att en anledning till att de fått priset som delas ut av Företagarna är att de byggt en ny matfabrik under pandemin.

– Vi har kanske stuckit ut lite grann på senare tid genom att vi har investerat under pandemin och byggt någonting nytt, en modern och hållbar matfabrik i Lovisebergs industriområde.

Att projektet drevs under pandemin har inget med själva pandemin att göra berättar Serdar Öztenar.

– Vi har drivit projektet sedan 6–7 år tillbaka och pandemin orsakade lite problem initialt men vi har haft det stöd och de muskler som behövts för att genomföra projektet.

En hållbar anläggning

Matfabriken är en hållbar anläggning i olika aspekter. Bland annat produceras 20 procent av förtagets elförbrukning genom solceller. Restprodukter återanvänds och blir biogas. Bosphorus jobbar med färsk färdiglagad mat som de producerar från grunden. En viktig del i företagets framgångar är att man satsar på växtbaserade produkter.

– Vi är bra på innovation och att skapa nya produkter. 86 procent av vår produktion är växtbaserade produkter. Det gör vi inte för att det är trendigt, vi har gjort det hela tiden för att vi tror på en hållbar utveckling.

Botkyrka är en framtidskommun

Serdar Öztenar tycker att det finns flera fördelar med Botkyrka när man ska driva företag.

– Botkyrka kommun är en expansiv kommun. Det finns mycket mark och det är porten till ett jättestort urbant samhälle rent geografiskt. Vi har haft en positiv utveckling de senaste 10 åren och Botkyrka är på väg att bli en ännu bättre kommun för företagande. Det finns utmaningar men jag ser Botkyrka som en framtidskommun.

Han har också en positiv inställning till Botkyrka kommun som organisation.

­– Det finns en positiv, problemlösande attityd från kommunen. Våra relationer har fungerat väldigt bra. Givetvis kan man önska mer samarbete i olika frågor men hittills har jag en positiv bild av förvaltningarna och ledningen.

Juryns motivering

”Med goda resultat och en fantastisk hantering av pandemin har de lyckats behålla både tillväxt och ett gott humör. Med en tydlig vision att producera miljövänlig och hälsosam mat är hela 86% av produktionen helt växtbaserad. Allt arbete präglas av miljötänk och de samarbetar med lokala företag och stöttar lokala föreningar för att vara med och bidra till ett bättre samhälle för alla. De når ut till en bred målgrupp med produkter som passar de flesta. Med sitt engagemang i kommunen har de drivit många frågor för att gynna alla företag i Botkyrka. Från hemmaköket till att idag ha över 50 anställda har de vuxit sig till en etablerad och pålitlig aktör på marknaden.”