Årets UF-företagare tar vara på bröd som annars skulle slängas

13 december 2022

Näringsliv och företag

Pristagarna i tävlingen Årets UF-företag. Från vänster: Jonathan Trulsson, Ludvig Granberg och Julia Stagvall och Emilia Karlsson.

Första priset i tävlingen ”Årets UF-företagare” gick till Brödbitens UF på Tumba gymnasium. Företaget gör både söta och salta krutonger av bröd som annars skulle slängas för att minska på brödsvinnet.

– Vi hämtar upp bröd på ett bageri som ska stänga för dagen. De skulle ha slängt brödet eftersom det inte blivit sålt men vi hämtar upp det som vi kan använda till att producera krutongerna, säger Julia Stagvall.

Juryns motivering till priset lyder:

”Genom samarbete med lokala aktörer och ett stort hållbarhetsengagemang har företaget på kort tid kommit långt i sin process. Med en blandning av sött och salt har företaget hittat sin egen nisch.”

Priset delades ut vid ett event som ordnades av näringslivsenheten i Botkyrka kommun.

"Vi har nått break even"

Emilia Karlsson, berättar vad det är som varit roligast med att driva företaget.

– Det roligaste har varit att stå på julmarknad och se folk uppskatta det man gjort och lagt timmar på att engagera sig i. Att ge någon annan lycka. Hittills har vi sålt 54 förpackningar på mindre än en vecka och vår nollpunkt ligger på 52.

Att företaget nått sin nollpunkt betyder att de nått det som brukar kallas för break even, vilket innebär att företaget börjar tjäna pengar på sin produkt.

”Något jag skulle vilja göra i framtiden”

Sedan 2008 har de så kallade Förverkligarna delat ut stipendier bland UF-företagen på kommunens gymnasieskolor. Syftet är att lyfta fram de elever som startar egna UF-företag och är en av Botkyrka kommuns satsningar för att främja entreprenörskap i skolan.

Jonathan Trulsson menar att det svåraste med företaget har varit tiden.

– Det kan vara svårt att hitta tider då alla kan jobba gemensamt.

Samtidigt verkar alla fyra eleverna som arbetat med företaget tycka att det varit roligt.

Det har varit väldigt kul. Att driva företag är något jag skulle vilja göra i framtiden, säger Ludvig Granberg.

Övriga pristagare

Andrapris Årets UF företag: Bottle pocket UF – Tumba gymnasium

Albin Andersson, Ribal Zamen, Shar Al-Zuhairi, Ali Faeq och Haitham Arif

Juryns motivering:

Företaget har tagit fram en innovativ och stilren produkt som löser ett vardagsproblem för den aktiva människan. Det här företaget har potential att växa sig stora och starka i gymbranschen.

Tredjepris Årets UF företag: Bring The Style UF- Tullinge gymnasium

Amer Alshamary, Lukas Nilsson, Filip Elammari och Younes Terzi.

Juryns motivering:

Företaget har med hållbarhet i fokus designat en stilren och unik produkt. Ett vackert hantverk för den trendmedvetna konsumenten.

Årets bästa pitch: Future Straw UF- Tumba gymnasium

Alexander Kaumi, Melina Buyukbalik, Sandy Amsih, Jacob Afram och Centhia Racho

Juryns motivering:

Ett retoriskt vasst företag som genom sin pitch lyckats förmedla sitt engagemang för såväl miljön som sin vara. Teamet bakom denna produkt samspelar väl och ger ett trovärdigt intryck.

Om priset

Efter ansökan ska eleverna presentera sin affärsidé och innovation för en jury med representanter från Botkyrkas näringsliv och Botkyrka kommun. Juryn utser sedan de UF-företag som får stipendium för Årets UF- företagare respektive bästa pitch (en kort presentation av en idé till en potentiell kund, producent eller ett produktionsbolag).

Eleverna återinvesterar stipendierna i sina UF-företag. Arbetet att starta företaget är en del av deras gymnasieutbildning.