Botkyrka på medaljplats för sjunde året i rad

15 december 2022

Näringsliv och företag

Bästa tillväxtkommun.2016-2022

För sjunde året i rad hamnar Botkyrka på prispallen som bland de tre bästa tillväxtkommunerna i Stockholms län. 2022 ligger Botkyrka på silverplats.

– En topplacering för sjunde året i rad, vilket nästan var väntat men det gör mig inte mindre stolt. Det är Botkyrkas fantastiska företagare som gör oss till den tillväxtkommun vi är. Botkyrka blir bättre hela tiden, på många områden, vare sig vi pratar om skolans resultat eller klimatarbetet. Men näringslivet är en viktig grund, då tillväxten är avgörande för att vår kommun fortsatt ska ligga i framkant, säger kommunstyrelsens ordförande Ebba Östlin (S).

Bästa Tillväxt tilldelas sedan 200"7 den kommun i varje län där företagen har bäst tillväxt. Priset delas ut årligen av kreditupplysningsföretaget Syna, som granskar bokslut från samtliga svenska aktiebolag för att utse vinnarna.

"Resultatet blir fler arbetstillfällen som bidrar till möjligheter och livschanser"

– ”Det är imponerande att se den kontinuerligt höga tillväxt som företagen i Botkyrka uppvisar. Eftersom detta sker år efter år, är det ett kvitto på att vi har skickliga företagare i vår kommun, något jag är mycket tacksam för. Resultatet blir ju fler arbetstillfällen som bidrar till möjligheter och livschanser för människor, säger näringslivschef Martin Andaloussi.

På topp 10-listan sedan 2010

Sedan 2010 har Botkyrka kommun legat på topp 3 bland kommunerna i Stockholms län alla år utom två (2014, 5:e plats och 2015, 8:e plats). Under dessa 12 år har Botkyrka vunnit:

• 5 guld
  • 3 silver
  • 3 brons

Om priset Bästa tillväxt

Tre värden mäts:

• Andelen företag som har en omsättningsökning över fem procent mellan de två senaste årsredovisningarna.
  • Andelen företag som ökat antalet anställda mellan de två senaste årsredovisningarna.
  • Andelen företag som går med vinst enligt senaste årsredovisningen.

Av dessa tal skapas ett tillväxtindex som används för att jämföra kommunerna.

Mer information om priset hittar du på Synas webblats.

Frågor från medier

Kontakta Botkyrka kommuns presstjänst: