Trygg Lek i Tumba satsar på hållbara alternativ

16 mars 2023

Näringsliv och företag

Företaget Trygg Lek trivs i Botkyrka. På 8 år har man gått från 3 till 10 anställda och i dag har Trygg Lek en omsättning på 20 miljoner kronor per år. En förklaring till framgången är att företaget utvecklat innovativa miljövänliga lösningar.

Trygg Leks VD Jack Elmasri.

Trygg Leks VD Jack Elmasri berättar att företaget försöker hitta bra miljövänliga alternativ till sina fallskydd. Foto: Botkyrka kommun/Martin Forsberg.

Trygg Lek jobbar framför allt med fallskyddslösningar för lekplatser. Fallskydd är det underlag som en lekplats står på. Det ska skydda mot fallskador och det ställs olika krav på fallskyddet beroende på lekplatsens höjd. Fallskyddet kan bestå av gjuten asfalt, gjuten gummi, konstgräs med fallskyddsplattor under, lös träflis eller bark. Eller kork.

Ganska ensamma på marknaden

Kork är ett miljövänligt alternativ som Trygg Lek är ganska ensamma med på marknaden.

– Vi är väldigt innovativa, vi försöker hitta lösningar till våra kunder och vi ligger rätt i tiden. Vi försöker hitta bra miljövänliga alternativ. Det är två företag i Europa som har en lösning med kork som fallskydd och vi är ett av dem, berättar VD:n Jack Elmasri.

Trygglek har gått från 0 – 20 miljoner i omsättning sedan starten 2015. Det är en ganska stor andel av marknaden eftersom det handlar om väldigt nischade produkter.

”Vi trivs väldigt bra i Botkyrka”

Jack Elmasri Tycker att det fungerar bra att driva företag i Botkyrka.

– Vi trivs väldigt bra här i Botkyrka. Det är nära till Stockholm som är en ganska stor marknad. Och vi har nära till södra Sverige och E4:an.

Botkyrka har hamnat i topp i flera år som bästa tillväxtkommun i Stockholms län. Jack Elmasri tror att Botkyrka kommun har en roll i detta.

– Jag tror att kommunen har jobbat hårt med att ta fram mark och ytor så att företag som vi ska kunna etablera oss och växa. Sedan har de varit behjälpliga när det behövdes. Så jag tror att det är mycket viktigt att lyssna på vad entreprenörerna behöver och det tror jag att Botkyrka kommun har gjort.

Jack Elmasi sitter i en av företagets bilar med företagets logotyp på sidan

Trygg Lek har gått från 0 – 20 miljoner i omsättning sedan starten 2015. Det är en ganska stor andel av marknaden eftersom det handlar om väldigt nischade produkter. Foto: Botkyrka kommun/Martin Forsberg

”Vi ska fördubbla vår omsättning inom fem år”

Planen är att Trygg Lek ska fortsätta växa i framtiden.

– Vi har ambitionen att fördubbla vår omsättning inom fem år. Vi ska bli större på konstgräs och vi ska växa till ännu flera områden här i Sverige och kanske även i Norden.

Fallskydd med kork

Ett exempel på hur en bit fallskydd kan se ut. Det översta lagret är kork som är biologiskt nedbrytbart. Den understa lagret är rågummi. I mitten finns ett material som används i löparskor. Materialet heter Infinergy. Det översta lagret i ett fallskydd kan antingen vara kork eller rågummi. Foto: Botkyrka kommun/Martin Forsberg.

Bilden visar ett exempel på hur en bit fallskydd kan se ut. Det översta lagret är kork som är biologiskt nedbrytbart. Den understa lagret är rågummi. I mitten finns ett material som används i löparskor. Materialet heter Infinergy. Det översta lagret i ett fallskydd kan antingen vara kork eller rågummi. Foto: Botkyrka kommun/Martin Forsberg.