Kontakt

Öppna desktopmenyn

Nyhet

Crack It tog hem priset för Bästa Affärsidé i Ung Företagsamhets tävling Förverkligarna

28 januari 2025

Näringsliv och företag

I år pitchade tio UF-företag från Botkyrkas gymnasieskolor sina affärsidéer. Bland dem imponerade Crack It, som vann priset för bästa affärsidé med sin smakrika produkt.

Crackit UF, som består av Pritha, Farah och Tibelia

Den 29 januari, anordnades Ung Företagsamhets årliga tävling där tio UF-företag från Botkyrkas gymnasieskolor fick pitcha sina affärsidéer. Tävlingen bjöd på en härlig blandning av affärsidéer, där både mat, design och hållbarhet var i fokus. Juryn var imponerad av de olika idéerna och säljpitcherna som samtliga företagen presenterade. Deltagarna kom från både Tumba och Tullinge gymnasium och tävlingen bjöd på hård konkurrens.

Tre olika smaksättningar

Med smaksatta solrosfrön tog Pritha, Farah och Tibelia i Crack It UF hem priset för Bästa Affärsidé. UF-företaget, som består av tre elever från Tumba gymnasium, vann med sin affärsidé – smaksatta solrosfrön i tre olika varianter: starka, kryddade med Tajin; sura, med citron; och söta, honungsrostade. Juryns motivering löd: En lättsåld produkt med tydligt värde och en inspirerande berättelse om tre naturelever som skapade en unik lösning. Stark målgruppsfokus och långsiktiga kundrelationer utmärker företaget.

Hur har det varit att driva företaget?
– Det har varit jätteroligt, en riktig resa. Vi har lärt oss massor, både om företagsvärlden och oss själva. Det känns skönt att veta att vi har byggt något som vi kan ta med oss efter studenten, berättar Pritha.

Hur var det att pitcha inför juryn?
– Det var nervöst i början, men vi fick fantastisk coaching från våra lärare som hjälpte oss att förbereda. När vi väl började presentera släppte nervositeten, och det här känns som en bekräftelse på allt vårt hårda arbete.

Saliou Sall Conteh, grundare av Tickital och jurymedlem

Saliou Sall Conteh om entreprenörskap och framtidens affärsidéer

På plats som jurymedlem fanns Saliou Sall Conteh, grundaren av Tickital och tidigare deltagare i TV-programmet Draknästet. Han delade med sig av sina erfarenheter som entreprenör och sina reflektioner om tävlingen:

Vad inspirerade dig att starta Tickital?
– Viljan att skapa något med verkligt värde, både för mig själv och för andra. När jag var yngre delade vi busskort i familjen, och jag minns friheten det gav oss. Den känslan ville jag att fler skulle få uppleva.

Hans idé om att använda delningsekonomi inom kollektivtrafiken har sedan dess fått stort genomslag:
– Efter Draknästet har jag fått stöd och erkännande som öppnat många dörrar. Det känns fantastiskt att se företaget

växa.

Vilka råd har du till unga entreprenörer?
– Bygg relationer, tro på dig själv och våga hålla fast vid din vision, även när du möter kritik. Framgång kräver både mod och hårt arbete.

Avslutningsvis reflekterade Saliou över tävlingen:
– Det var inspirerande att se hur modiga och kreativa ungdomarna var. Alla företag hade hållbarhet i fokus och visade på en mångfald i både idéer och team. Initiativ som "Förverkligarna" är avgörande för att stötta unga företagare och bygga framtidens entreprenörskap.

Presentation av vinnarna, juryns kriterier och motiveringar

Juryns kriterier:

  • Nytänkande: En innovativ affärsidé, nytt användningsområde, eller en förbättrad/ny paketering av en befintlig produkt eller tjänst.
  • Marknad: Analys av behov, konkurrenter, kunder samt val av marknads- och distributionskanaler
  • Ekonomi: Bedömning av volymer, prissättning och möjlig lönsamhet.
  • Hållbar utveckling: Hänsyn till miljö- och samhällspåverkan.
  • Säljpitch: Hur affärsidén presenterades och kommunicerades.


Vinnare och juryns motivering:
1. Crack It, Tumba Gymnasium

"En lättsåld produkt med tydligt värde och en inspirerande berättelse om tre naturelever som skapade en unik lösning. Stark målgruppsfokus och långsiktiga kundrelationer utmärker företaget."
2. Gearswap, Tullinge gymnasium

"En produkt med bred inkludering, stor skalbarhet och utvecklingspotential. Företaget kombinerar hållbarhetstänk med affärsnytta och inspirerar framtidens entreprenörer."

3. Repawsitive, Tumba gymnasium

"En framgångsrikt såld produkt med tydlig hållbarhet och skalbar affärsmodell. Företaget har stor marknadspotential och engagerar kunder och samhälle."

 

Pris för bästa pitch vann Proteinlådan, Tumba gymnasium : "Ett engagerat team som imponerade med en energifylld och inspirerande presentation. Med stark övertygelse om sin idé visade de både retorisk skicklighet och en tydlig vision."

Medlemmarna i de vinnande UF-företagen tillsammans med jurymedlemmarna Saqib Sandhu – Miljonbemanning, Josefin Hildinge – Nyföretagarcentrum, Saliou Sall – Tickital, Mariam Baythoon – näringslivsstrateg på Botkyrka kommun och Amir Sebdani – Bling Startupsaknas på bild