Masshantering
Transport av schaktmassor påverkar miljön negativt. Genom att återanvända dem bevarar vi naturresurser och minskar transportsträckorna, vilket gör arbetet mer hållbart. Som entreprenör eller fastighetsägare har du ett ansvar att se till att schaktmassor hanteras på ett miljövänligt sätt.
Schaktmassor
Vid grävarbeten uppstår ofta överskottsmassor och jord vilka måste hanteras på ett sätt som varken skadar människors hälsa eller miljön. En välplanerad hantering av schaktmassor bidrar till en effektiv resurshushållning, minskade kostnader, färre transporter och mindre deponering av avfall. För att uppnå detta är det viktigt att följa miljöbalkens regler och ta hänsyn till risken för föroreningsspridning.
Återanvändning av massor inom fastigheten eller projektet
För att säkerställa en miljövänlig och kostnadseffektiv hantering bör massorna i första hand återanvändas inom fastigheten eller projektet. Endast som sista alternativ ska massorna transporteras av en godkänd transportör till en godkänd mottagningsanläggning.
- Massor kan återfyllas inom arbetsområdet om föroreningshalterna ligger under gränsen för känslig markanvändning (KM). Om halterna överskrider KM, kontakta kommunen.
- Vid användning av massor utanför arbetsområdet klassas massorna vanligtvis som avfall. Om halterna överstiger "mindre än ringa risk" (MRR) måste en anmälan göras till den kommun där massorna ska användas. I särskilt känsliga områden (till exempel vid ras- eller översvämningsrisk, vattenskyddsområden eller Natura 2000-områden) krävs anmälan även om halterna understiger MRR.
- Den som avser att återvinna massorna måste kunna visa att massorna har en säkerställd avsättning och att de är lämpliga ur miljö- och hälsoskyddssynpunkt, det får inte röra sig om att bara göra sig av med massorna.
- Massor som inte kan återanvändas ska lämnas till en godkänd mottagningsanläggning.
- Om massorna klassas som avfall ska transporten ske med en transportör som har tillstånd för att transportera den typen av avfall.
Viktigt att planera i ett tidigt skede
Redan i projekteringsskedet bör kontakt tas med kommunen och vid behov även Länsstyrelsen. Genom tidig dialog kan nödvändig provtagning och eventuella skyddsåtgärder fastställas, vilket minskar risken för förseningar längre fram.
Dokumentation och kontroll av massor
För att säkerställa korrekt hantering måste massornas innehåll och föroreningsgrad fastställas genom provtagning. Detta gäller både vid återvinning, lagring inför framtida användning och vid deponering. Dokumentation bör alltid följa massorna genom hela processen och innehålla:
- Ursprung (var massorna kommer ifrån)
- Volym
- Föroreningsinnehåll och analysresultat
- Bedömning av eventuella miljö- och hälsorisker
Återvinning av massor utanför den plats där de grävts upp
Om du planerar att använda schaktmassor för anläggningsändamål kan du behöva göra en anmälan till miljö- och hälsoskyddsnämnden eller ansöka om tillstånd hos Länsstyrelsen:
- Vid ringa föroreningsrisk krävs en anmälan till miljö- och hälsoskyddsnämnden.
- Vid mer än ringa risk krävs tillstånd från Länsstyrelsen.
- Den som avser att återvinna massorna måste kunna visa att massorna har en säkerställd avsättning och att de är lämpliga ur miljö- och hälsoskyddssynpunkt, det får inte röra sig om att bara göra sig av med massorna.
Övrig hantering av massor – tillstånd och anmälan
För lagring eller bearbetning av schaktmassor som inte ingår i projektets massbalans och som inte ska återanvändas inom fastigheten eller projektet gäller följande:
- Lagring av mer än 10 ton vid ett enskilt tillfälle kräver anmälan.
- Sortering av mer än 1 000 ton per år kräver anmälan.
- Mekanisk bearbetning, såsom siktning och krossning, kräver anmälan.
Om massorna inte klassas som ett avfall krävs ändå en anmälan till kommunen för krossning eller sortering under följande omständigheter:
- Inom område som omfattas av detaljplan eller områdesbestämmelser.
- Utanför område som omfattas av detaljplan eller områdesbestämmelser, om verksamheten bedrivs på samma plats under en längre tid än trettio kalenderdagar under en tolvmånadersperiod.
Anmälan görs till miljö- och hälsoskyddsnämnden och ska skickas in minst sex veckor innan verksamheten startar.
Är du osäker på vad som gäller, bör du alltid kontakta kommunen. Det är den som använder massorna, oftast fastighetsägaren, som ansvarar för att hanteringen sker enligt gällande lagkrav.
Beroende på plats och omfattning kan även följande tillstånd krävas:
- Marklov inom detaljplanelagt område
- Dispens inom strandskyddsområde
- 12:6 samråd vid förändringar av naturmiljöer (anmäls till länsstyrelsen)
- Grävtillstånd vid arbete i offentlig mark
Mer om masshantering och återvinning i anläggningsändamål går att läsa här.
E-tjänst för anmälan om återvinning av avfall i anläggningsandamål finns här:
Senast uppdaterad:
Kul att vi kunde vara till din hjälp. Skriv gärna några rader till oss och berätta vad du tyckte var bra.
Vad kan bli bättre på den här sidan? Lämna gärna ett förslag. Du kan göra det anonymt men vill du ha svar behöver du ange din e-postadress.