Tillväxtraketer i Botkyka: Lestra entreprenad

06 januari 2021

Näringsliv och företag

Vilka är nycklarna till en sanslös tillväxtresa? För Lestra Entreprenad handlar det om tre saker. Våga sätta höga mål. Var bäst på att veta när du själv inte är bäst. Undvik nej-sägare. Ett fjärde? Låt 20-åringen bli vd.

Pecko har blå jacka och ljusare tröja. Milan har svart rock och vinröd polotröja. Filip är helt svartklädd.

Pecko, Milan och Filip.

Drömmar om något eget

Lestras historia är lite som saga. När oroligheterna bröt ut på Balkan i slutet av 80-talet, början av 90-talet flyttade Pecko Stamenkovic till Sverige tillsammans med sin fru, som vuxit upp i Sverige men som sedan flyttat tillbaka till Serbien med föräldrarna. De bosatte sig i Tumba där hennes familj tidigare bott.

Med drömmar om att bygga något eget startade han 2001 Lestra som en bisyssla vid sidan av sin anställning.

– Han hade alltid velat driva sitt eget bolag och hade ganska höga ambitioner. I början var det lite av en allservice – bygg, städning, snickeri…, berättar sonen Filip Stamenkovic

Pappa Pecko jobbade jämt

På 00-talet renodlade Pecko verksamheten till att bara syssla med anläggnings- och markarbeten. Vid den här tiden gick Filip på lågstadiet och fick inte se särskilt mycket av sin pappa eftersom han jobbade så mycket.

– Mamma tog hand om mig och mina syskon. Pappa jobbade för det mesta för att vi skulle kunna ha det bra och klara oss. Ibland fick jag följa med honom på något projekt och det var coolt, säger Filip, som ändå inte såg någon framtid inom bygg och anläggning för egen del.

Han valde datorteknik på gymnasiet och åkte sedan till Skövde för att plugga webbprogrammering på högskolan som 19-åring. Men hemlängtan blev stark och efter ett halvår hoppade han av. I stället blev Filip delägare i Lestra 2013 och vd året därpå. Då var han 20 och fick känna på hur det var att bli lika uppslukad av jobbet som hans pappa varit.

– Min svåger Milan, pappa och jag har alltid jobbat tätt ihop. Det var ett förtroende som jag kanske inte trodde att jag skulle få. Det gjorde att jag var tvungen att ta det på fullaste allvar. Det var ju allt det som pappa byggt upp – det som var skälet till att han inte var hemma när jag var barn. Plötsligt hamnade det på mina axlar. Det gjorde mig till den jag är idag, säger Filip.

Genidrag att lämna över till 20-åringen

Att våga ge Filip stort ansvar visade sig vara ett genidrag. Under hans ledarskap ökade Lestras omsättning från 10–11 miljoner 2012 till 217 miljoner under senaste räkenskapsåret. Samma år som han blev vd fick de den där avgörande affären som många företag drömmer om.

Då vann vi vår första offentliga upphandling – att bygga mötesplatsen Vårbyparken i Huddinge kommun. Det var en totalentreprenad och vi gick in i en tävling och slog Peab. Det var ett bra sätt att introducera oss på marknaden. Där visade vi att vi kan konkurrera med de största.

Året därpå, 2015, fick Lestra sitt första ramavtal med en kommun, Haninge. Idag har de ramavtal även med hemmakommunen, Botkyrka, där pappa Pecko och Milan fortfarande bor. I år blir lite av ett mellanår säger Filip och pekar på att man gör om bokslutet från brutet räkenskapsår till traditionellt helår. Därför får detta räkenskapsår bara åtta månader.

– Vi har budgeterat för 300 miljoner kommande året – och en miljard 2026. Det är inga fel på ambitionerna i alla fall, säger han och skrattar.

Allt slit har gett Lestra fina priser

Överoptimistiskt eller realistiskt? Tidigare satte de som mål att omsätta 50 miljoner 2018. Det slutade på 66,68 miljoner, vilket resulterade i att Filip blev Årets företagare i Botkyrka och fick ett andrapris i Stockholm. Och så fick han tredjepris som Årets unga företagare i Sverige.

– Jag är ju skolad av pappa. Vi är olika personer – han är mer praktisk än jag är. Men vår personlighet är lika – never give up! Jag är den som sätter höga mål, sedan jobbar vi gemensamt på hur vi ska nå dem – vart ska vi, varför och hur ska vi ta oss dit? Och så har vi ingen nejsägare, det är väl därför vi kommit dit vi är idag.

Den snabba tillväxten har också gjort att Lestra utsetts till Gasellföretag tre år i rad, vilket gör att de i år får titeln Mästargasell. Det är bit kvar till den där miljarden. För att nå dit försöker de ha kvar känslan av att vara ett mindre familjeföretag.

– Vi går in i en annan fas nu, ett tillväxtskede. Vi behövde få in mer extern kompetens som ska vara med och förädla bolaget. Det är en av framgångsfaktorerna till att vi är där vi är idag, att våga ta in andra som är bättre än en själv. Min pappa släppte snabbt rodret till mig. Hans devis är ”jag är bäst på att veta när jag inte är bäst”. Det är viktigt att hela tiden släppa efter och anlita och anställa kompetenta människor som tror på vårt mål och som vill vara med på den här resan.

Ha kvar känslan av ett familjeföretag

Sedan i november 2020 är Filip inte längre vd, utan styrelseordförande. Varken han, Pecko eller Milan sitter längre i ledningsgruppen. I stället har de plockat in en extern vd, Robert Sumbresi, och nya styrelsemedlemmar med erfarenhet av att bygga riktigt stora bolag.

– Många av de stora bolagen har tappat kompassen när det gäller personalen. Det måste finnas en balansgång mellan att bygga stora bolag och hur man hanterar personalen. Vi hjälper varandra över avdelningsgränserna. En inköpare måste vara beredd att hjälpa till med annat om det behövs. Som man gör i ett småföretag. Vi ska inte bli för fyrkantiga.

Om Lestra Entreprenad AB

Företag: Lestra Entreprenad AB
Gör: Mark- och anläggningsentreprenader.
Grundare: Pecko Stamenkovic
Grundades: 2001