Tillväxtraketer i Botkyka: SurÅdeg

05 januari 2021

Näringsliv och företag

Med en omsättningsökning på hela 73 procent och ökning från två till 18 anställda blev det minst sagt ett raketår för SurÅdeg i Norsborg förra året. Vi har tagit innerstadskvaliteten till förorten, säger Peter Green, vd.

Ått Padtum Söderström, Årets bagare 2017 och deltagare i Dessert-mästarna och SurÅdegs grundare Peter Green

En självklarhet att driva eget

Det är ingen slump att Peter Green driver just ett bageri. Han gick i bagarskola som ung och har bakat i hela sitt liv. Att han skulle driva sin egen verksamhet var däremot inte självklart. Men en dag fick han ett samtal som skulle ändra på allt.

Grundaren av Frans Bageri, Gunnar Andersson, ville kunna gå i pension, men hade inte hittat någon som kunde ta över företaget. Ville Peter börja hos honom för att på sikt ta över?

– Jag har nästan alltid haft någon form av chefsroll med personalansvar, men jag hade ju aldrig drivit ett företag. Fast efter två, tre månader tyckte Gunnar att jag gjorde ju allt ändå, så jag kunde lika gärna ta över direkt, säger Peter.

Storkunden försvann direkt

Det skulle bli en tuff start. Största kunden, Ikea, försvann när det företag som Peter agerade underleverantör åt förlorade uppdraget. Tre miljoner försvann samtidigt som anställda skulle få lön för att försörja sina familjer. Pressen var hård.

– Jag har min mamma att tacka för så mycket. Hon hade gått i pension men hade jobbat som löneansvarig på Electrolux, så hon gick in och fixade all bokföring och lånade ut pengar när det blev tufft i början.

Det här var 2011. Fem år senare startade han ett försäljningsbolag, surÅdeg med en kompanjon. De skulle sälja bröd från Frans Bageri till Willys med flera.

– Det gick så bra så vi tänkte att vi skaffar ett showroom där vi kan visa våra produkter för nya kunder.

Vi, det är Peters ständige vapendragare och tillika bagare Rickard Dahlberg. En viktig ingrediens i företagsresan.

Mästerkonditorn klev in

Det dröjde inte så länge innan de fick frågan om de ville ha lokalen intill också. Tja, varför inte? Då skulle de kunna bygga ett större bageri där de skulle kunna baka stora surdegsbröd som Frans Bagares anläggning inte klarade av. Sagt och gjort. Men ett år senare var det dags att tänka om igen.

– När vi stod där och bakade knackade det på dörren. Det var Ått som sökte jobb. ”Kan du baka tårtor?” frågade jag. ”Ja”, sa hon och sedan skickade hon sitt cv. När jag fick det så fattade jag ju att vi fick skynda på att bygga kondiset vi snackat om, säger Peter.

På Åtts cv, eller Patimakorn Padtum Söderström, som hon egentligen heter, kunde han läsa att hon blev vald till Årets bagare 2017. Hon hade flyttat till Uttran och ville ha jobb i närheten.

Så kom pandemin och med det ett riktigt tufft besked.

– Vi levererar bröd till Silja Line och Tallink, men när båtarna slutade köra försvann ju hela affären och jag började förbereda mig på att säga upp personal, säger Peter.

Pop up-butik ett succédrag

Men … då kom nästa telefonsamtal. Fastighetsvärden i Huddinge Centrum undrade om han ville öppna en pop-upbutik i lokaler som nu stod tomma. Vad har vi att förlora, frågade Peter sig själv – och sa ja.

– Det gick ju superbra! Allt vi förlorade på båtarna tog vi igen där. Så vi fick anställa i stället för att säga upp.

Sedan dess har surÅdeg öppnat bageri och servering i ytterligare en förort, Tyresö, samtidigt som man har en permanent lokal på gång i Huddinge.

– Vi har valt att ta innerstaden ut till förorten. Vi ligger i absoluta toppskiktet av det bröd som produceras i Stockholm. Men allt det som går dåligt under coronan ligger i innerstan, inte här ute.

2021 firar Peter tio år som företagare och kan se tillbaka på en riktig raketresa. Från första årets omsättning på 5,7 miljoner i Frans Bagare till förra årets total på 40 miljoner om man räknar ihop Frans Bagare och surÅdeg. I år lutar det åt ett resultat på 43 miljoner.

Försöker anställa lokalt

– Det är jätteroligt att vi har fortsatt utvecklas i det här tempot. Och jättekul att vi har gått från fem till 40 anställda. Vi försöker anställa så många som möjligt lokalt. Så många som jobbar hos oss i Botkyrka bor i just Botkyrka. Det är lättare att driva när folk bor nära.

Om SurÅdeg

Företag: surÅdeg sales & logistics AB