Öppna mobilmenyn

Nyhet

I år är "Läsa äger" extra viktigt

Flicka i glasögon och mörkt hår ler mot kameran

Natalia Romanova Malik, en av feriepraktikanterna som ska arbeta med högläsning och läsutveckling.

18 juni 2020

Skola och förskola

I år är tredje året i rad som utbildningsförvaltningen ordnar med högläsning varvat med rörelseaktivitet på fritidshemmen, det i projektet Läsa äger. På plats finns 24 engagerade feriepraktikanter som genom sitt arbete minskar lästappet under sommarlovets tre första veckor.

På Björkhaga skola i Tumba är Natalia Romanova Malik en av praktikanterna som ska arbeta med högläsning och läsutveckling.

Extra kul att vara tillbaka på min gamla grundskola, säger Natalia som fyllt 17 år och som går på Viktor Rydberg gymnasium Odenplan.

Natalia har tidigare erfarenhet av läxhjälp och hon tycker att hon är bra på att förklara saker för barn som är yngre.

Jag älskar att läsa, det är ett av mina stora fritidsintressen. Gillar särskilt böcker av Han Kang, en sydkoreansk författare som skriver en sorts melankolisk litteratur med intressanta teman som får dig att tänka lite extra.

Men på fritidshemmet lär det bli mest barnböcker, som Tam tiggarpojken av Joe Salmson och Jakten på Jack av Martin Olczak. Natalia och de övriga feriepraktikanterna har gått en kurs i hur man väcker engagemang hos barnen. Till exempel genom att barnen får ta ett kort med frågor som ska vara diskussionsunderlag: Vilken av huvudpersonerna skulle du vilja vara, vad berättar bilden som texten som inte berättar, vad gjorde dig ledsen?

Studier visar att nästan varannan elev tappar läsförmåga under sommaren

Mest tappar den som har det jobbigast med sin läsning. I år är Läsa äger en extra viktig insats med tanke på att en del elever haft högre frånvaro under vårens pandemi.

Jag vill gärna framhålla att dessa fantastiska feriepraktikanter som finns i kommunen även är viktiga förebilder för barnen, säger Anneli Glamsare, läs- och skrivutvecklare vid utbildningsförvaltningen och initiativtagare till Läsa äger.

Läsa äger är numera ett permanent arbetssätt på alla Botkyrkas låg- och mellanstadieskolor Anneli Glamsare berättar att många kommuner från hela landet hör av sig för att få veta mer, tar efter och gör studiebesök i Botkyrka för att på plats se hur det fungerar.