Öppna mobilmenyn

Nyhet

"Bättre självförtroende bygger framgång i skolan"

Porträtt i halvfigur av kvinna som sitter på en soffa.

Ghazaleh Salmani, ny verksamhetsutvecklare på Botkyrkas grundskolor.

17 augusti 2020

Skola och förskola

Att arbeta med entreprenörskap redan tidigt i skolan kan höja elevernas motivation och förhoppningsvis höja resultaten. Möt Ghazaleh Salmani, ny verksamhetsutvecklare på Botkyrkas grundskolor med uppgift att göra undervisningen mer spännande för såväl elever som lärare.

Självförtroende är ett ord som Ghazaleh Salmani återkommer till många gånger under intervjun. Självförtroende nog att våga bryta mönster, självförtroende att satsa på matematik trots att man inte är så sifferbegåvad, självförtroende att som lärare sätta ner foten och kräva den respekt som rollen innebär.

Själv hade hon självförtroendet att för tio år sedan, då 22 år gammal, lämna Iran för att kunna förverkliga sina drömmar.

– I Sverige finns fantastiska möjligheter att utvecklas. Jag ville studera vidare och kanske doktorera, säger Ghazaleh när vi ses på Karsby International School en vecka innan skolstart. Där finns hennes bas för arbetet med samtliga skolor i kommunen.

Hennes egen entreprenöriella drivkraft säger hon kom från pappan och redan som 17-åring startade Ghazaleh egen verksamhet som privatlärare i franska och spanska. För henne innebär begreppet entreprenör inte enbart att man startar egen verksamhet för att sedan tjäna pengar.

– Jag anser att entreprenörskap i grunden handlar om att hitta drivkraft, om att kunna kommunicera, vara kreativ och ha ett bra självförtroende (där kom ordet igen). Det är sådana egenskaper, tillsammans med att kunna språket och de sociala koderna, som gör att man som invandrare i Sverige lyckas i skola och i arbetslivet.

Vägen till jobbet på Botkyrka kommun och rollen som verksamhetsstödjare gick från studier i lingvistik på Linköpings universitet, arbete som språklärare i olika kommuner och projektledare hos Ung företagsamhet. Det var också i den rollen som Ghazale Salmani mötte Kenny Fredholm, verksamhetschef för grundskolan i Botkyrka kommun, och då blev erbjuden arbete i kommunen.

– Det Botkyrka förstår är att man måste börja tala om entreprenörskap och mål redan i tidig ålder, inte vänta till gymnasiet som ofta sker nu. Jag ser hur små barn är oerhört målinriktade. Titta på en 4-åring som envist bygger ett torn av legobitar och inte ger sig även om tornet rasar gång på gång. Den nyfikenheten och drivkraften måste skolan kunna ta till vara på, säger Ghazaleh Salmani.

Hur omsätts det då rent konkret i skolan? Ghazaleh Salmani menar att pedagogerna ska hitta metoder som engagerar eleverna och göra undervisningen rolig, det för att får eleverna att lyssna på läraren. När hon själv var språklärare på en skola i Haninge lärde hon barnen att sjunga strofer i spansk grammatik och på vissa lektioner använde hon snapchat som ”läromedel”.
– Barnen blev oerhört förvånade när jag bad dem att plocka fram mobilerna, säger Ghazaleh med ett skratt.

Hennes roll är inte att undervisa i Botkyrkas skolor utan att stötta pedagoger på skolan och få dem att tänka in entreprenörskap i alla ämnen. Det sker i samarbete med IT-strateger på verksamhetsutveckling.
– Jag vill också att vårdnadshavarna engageras mer. Finns det problem hos elever finns det även problem i hemmet, med föräldrarna. Därför är det minst lika viktigt att få med dem på tåget, att visa vad barnen gör på skolan. I höst kommer vi ha projekt om samhällets funktioner; hur kommuner, regioner och skatt fungerar, där bjuder vi även in föräldrar till en sorts minimässa.

Några sista ord du vill skicka iväg till Botkyrkas elever och lärare inför terminen?
– Du kan! Våga! Kör! Var positiv och optimistisk i ett land full av möjligheter!