Öppna mobilmenyn

Nyhet

Klurig bana i Hågelbyparken gör matematiken roligare

Eleverna Georgios Bshara och Gabriella Rhawi på Karsby International School var först med att gå Mattekluringbanan i Hågelbyparken. – Knepigast var kubpusslet, tyckte Gabriella Rhawi. Foto: Anna Gerden/Tekniska museet

Eleverna Georgios Bshara och Gabriella Rhawi på Karsby International School var först med att gå Mattekluringbanan i Hågelbyparken. – Knepigast var kubpusslet, tyckte Gabriella Rhawi. Foto: Anna Gerden/Tekniska museet

Klarar man ledtrådarna och fyller i allt rätt blir lösningen ett ord. Foto: Anna Gerden/Tekniska museet

Klarar man ledtrådarna och fyller i allt rätt blir lösningen ett ord. Foto: Anna Gerden/Tekniska museet

17 september 2020

Skola och förskola

En matte- och logikutmaning i soliga Hågelbyparken som avslutas med popcorn – kan en lektion bli bättre! "Mattekluringbanan" som Tekniska museet tagit fram i samarbete med Botkyrka kommun invigdes av klass 9 B på Karsby International School.

Torsdagen den 10 september invigdes Mattekluringbanan. Eleverna uppdelade i två lag fick på sex olika stationer lösa uppgifter som om de gjort allt rätt bildade ett ord. Vilket ord avslöjar vi inte eftersom denna satsning ska hålla på hela hösten och locka fler klasser till Hågelbyparken.

Mattekluringbanan är en del i projektet Maker Tour som Tekniska museet tagit fram för att lyfta intresset för matematik och teknik i några av Stockholms områden med socioekonomiska utmaningar. I programmet finns även utbildningspaketet som består av lärarintroduktion, workshops, kreativa utmaningar, lärarinspirationskvällar och gratis lovverksamhet.

Utbildningsnämndens ordförande Emanuel Ksiazkiewicz (S) var med på första ”kluringen”. Han påpekade att Hågelbyparken med sin historia är en naturlig plats för vetenskap. Telefoninnovatören LM Ericsson lät uppföra Hågelby gård år 1906.

– Matematik är onekligen ett abstrakt ämne som kan vara svårt att ta till sig, därför är det så bra med övningar som konkretiserar siffrorna och som entusiasmerar eleverna, säger Emanuel Ksiazkiewicz (S).

Cesar Estay, NO- och tekniklärare på Karsby International School är inne på samma linje.

– Det är roligare att lära sig naturvetenskap om det görs i problemlösning. I höst kommer klasserna på skolan att skapa egna Escape Room, uppdrag där man tillsammans ska lösa uppgifter för att få ”komma ut ur rummet”, det kan handla om periodiska systemet eller mängdlära.

Hur gick det då för eleverna på Karsby International School? Jo, båda lagen löste rätt snabbt kluringarna och kom i mål.

– Knepigast var kubpusslet, säger Gabriella Rhawi. Hon gillar matte och har ambitionen att bli ekonom.

Hennes klasskamrat Georgios Bshara är inte lika förtjust i matematiken.

– Det är inte mitt starkaste ämne, men jag tycker om fysik och särskilt allt om rymden. Mitt mål är att höja mattebetygen nu i nian.

Nu är det är inte bara skolelever som har möjlighet att gnugga sina geniknölar i Hågelbyparken – mattekluringbanan är även öppen för parkens andra besökare hela hösten vardagar kl. 08.00–15.00 då stationerna är fullt utrustade med material. Våren 2021 flyttar banan vidare till Tensta.