Öppna mobilmenyn

Nyhet

Digital medarbetare ger svar på medborgarnas frågor

27 oktober 2020

Kommun och politik

Vi fortsätter att utveckla ny teknik för att ge Botkyrkas medborgare bättre service. Vår nya digitala medarbetare Kommun-Kim kan chatta och ge dig svar på enklare frågor dygnet runt på vår webbplats botkyrka.se.

Den lilla figuren Kommun-Kim är en chatbot som följer med på webbplatsens alla sidor. När du chattar med Kim kan hen svara på frågor om kommunens olika verksamheter, från skola och äldreomsorg till parkering och bygglov.

– Vi vill pröva nya vägar för att ge Botkyrkaborna bättre service. Det ska vara enkelt att ha kontakt med kommunen, säger Botkyrka kommuns kommunikationschef Fredrik Gladh.

Kommun-Kim är ny på jobbet och fortfarande under upplärning. Nu i början förstår Kim inte allt och kan be frågeställaren att formulera om sin fråga. Ju fler frågor som ställs, desto mer kommer Kim att kunna.

Kompletterar befintlig service

Lanseringen av Kommun-Kim är en utbyggnad av kommunens service och kommer inte att ersätta något i vår befintliga kommunikation och service. Du kan fortfarande söka information eller kontaktvägar på det sätt du är van vid på vår webbplats. Du kan kontakta oss via e-post, telefon eller personligt besök precis som tidigare.

Kommunens webbplats botkyrka.se har nyligen fått en helt ny utformning och funktionalitet. Vi vill att det ska vara lätt att hitta information och att utföra ärenden. Med Kommun-Kim tar vi ytterligare ett steg för att göra det enklare, och utvecklingen av webbplatsen kommer att fortsätta.

– Kommunens kommunikation utgår från medborgarens behov. Vi tänker fortsätta med att introducera ny teknik till stöd för en öppen dialog med medborgarna, säger Fredrik Gladh.

Kommun-Kim används av flera andra kommuner och har utvecklats i samarbete med företaget Softronic AB.

Kontaktuppgifter

Kontakt vid pressfrågor: 08-530 620 40