Studera musik på Björkhaga skola

22 januari 2021

Skola och förskola

På Björkhaga skola får elever möjlighet till, inte bara en, utan två gedigna utbildningar under skoltiden. Från och med årskurs 4 läser elever de traditionella skolämnena och kan välja till att studera musik och utveckla sitt kreativa skapande i instrumentspelande, körsång och solosång.

Björkhagaskola i Tumba, är en grundskola för årskurs F-9 samt särskola för årskurs 6-9. Skolan har en gedigen historia och har utbildat elever i musik under ca 35 år. Musikstudierna leder ofta till att eleverna får mer självförtroende även inom andra skolämnen.

- Alla elever som går vår musikprofil lär sig tidigt att stötta varandra och skapa musik tillsammans. En elev som är svag i vanliga ämnen i skolan berättade för mig att hen tack vare musicerandet också fått mer självförtroende och lyckats bättre även i de andra ämnena, säger Stina Gustafsson, lärare musikprofil.

Elever kan välja att gå musikprofil från årkurs 4 till och med årskurs 9. Elever som går musikprofilen går i vanliga klasser och har sina musikstudier som ett ämne utöver klassens skolarbete.

Musikprofilen ger eleverna möjlighet till att lära sig spela olika musikinstrument i grupp. Sång i kör genomförs unisont och i stämmor i allt ifrån traditionella körklassiker till nutida popmusik. Målet vidare på högstadiet kan vara att spela i popband och att självständigt behärska sitt instrument. Många av eleverna som gått musikprofilen har efter grundskolan gått vidare till högre studier på gymnasiet eller högskola inom musikens värld.

Skapar gemenskap

Som förälder till elever som går musikprofilen är man välkommen att vara delaktig i vår föräldraförening Botkyrka Musikklasser. Föreningen och skolan arrangerar tillsammans konserter, körläger och körresor. Genom detta skapas gemenskap även mellan föräldrar.

- Att ingå i ett kreativt sammanhang där den personliga utvecklingen är tydlig, är precis vad vår musikprofil handlar om. Att delta tillsammans med andra i musikskapande är ett sätt att kommunicera och stärka sin identitet. Musikprofilen ger våra elever en självklar arena med högt i tak att mötas på för både elever och engagerade föräldrar, även utanför skolan, säger Birgitta Fagerberg, rektor.

Välkommen att kontakta Björkhaga skola för mer information om skolan och att söka till musikprofilen.

Tre elever står på rad längst fram i klassrum. De spelar varsitt instrument och ler.

Elever som går på musikprofil Björkhaga skola (från vänster) Jasmine, Smilla och Nora.

Lär känna skolan, se Björkhaga skolas presentationsfilm

Få mer information om Björkhaga skola och se skolans presentationsfilm. I filmen träffar du elever, lärare, vårdnadshavare och rektor som berättar hur det är att gå i skolan och att jobba här.

Kontaktuppgifter

Björkhaga skola expedition