Öppna mobilmenyn

Nyhet

Mer idrott för barn – en av ungas idéer som vann pris på Guldgala

19 maj 2021

Skola och förskola

Idrottsaktiviteter för barn som saknar förening, hälsosamma snacks och nybakat bröd direkt till dörren. Det var tre av gymnasieungdomarnas idéer som vann pris på den årliga Guldalan. Galan där ungdomar vid kommunens gymnasieskolor prisas för sitt arbete med UF-företag. Vid årets digitala gala uppmärksammades tre UF-företag som utmärkt sig extra: Crispy Fattoush/Tumba, Helgfrallan UF/Tullinge och RDB UF/Skyttbrink.

Pristagare 2021

Företaget med framtidsutsikter – RDB UF

Tre killar står på en scen och tittar in i kameran. Bakom ser man loggan för Skyttbrinks gymnasium.

Företaget drivs av Robin Karim, Babour Biyo Tammisto, Dino Licina från Skyttbrinks gymnasium. De anordnar idrottsaktiviteter för barn mellan 10 och 12 år som inte är med i en förening. Värdegrund och rörelse ska bidra till minskat utanförskap.

Motivering

Företaget har tidigt i processen identifierat ett samhällsproblem och har under året arbetat med sin tjänst - där värdegrund och rörelse stått i fokus. Genom att fånga upp barn i åldern 10–12 år som inte är med i en förening hoppas företaget kunna använda idrott som ett verktyg att minska utanförskap. Med minskad smittspridning av covid och med rätt kontakter i samhället - har detta företag möjlighet att utvecklas, samtidigt som de kan vara med och utveckla Botkyrka. Det här är ett företag som ligger helt rätt i tiden.

Fyra ungdomar tittar in i kameran. Två killar och två tjejer klädda i svart.

Företaget med marknadens uppskattning – Helgfrallan UF

Företaget drivs av Sajra Zolota, Robin Raczkiewicz, Albin Ottosson, Arvida Ander från Tullinge gymnasium. De levererar färskt, varmt och nybakat bröd direkt från bageriet för att kunderna ska få en lyxigare helgfrukost.

Motivering

Detta UF-företag har lagt ner själ och hjärta i sina kunder och sin försäljning. De har styrt ett företag utifrån en fingertoppskänsla och med lyhördhet för sina intressenters behov. De har lärt sig att marknadens uppskattning är det allra viktigaste och omsatt så mycket som 78.000kr, vilket är högre än vad något annat av skolans företag tidigare gjort. Med hög kvalitet och skicklighet i varje moment har ni på kort tid blivit en uppskattad succé i närområdet med många trogna kunder.

Företaget har lagt ner själ och hjärta i sina kunder och sin försäljning. De har styrt ett företag utifrån en fingertoppskänsla och med lyhördhet för sina intressenters behov. De har lärt sig att marknadens uppskattning är det allra viktigaste och omsatt så mycket som 78.000kr, vilket är högre än vad något annat av skolans företag tidigare gjort. Med hög kvalitet och skicklighet i varje moment har ni på kort tid blivit en uppskattad succé i närområdet med många trogna kunder.

Två killar och två tjejer tittar in i kameran. Tjejerna står i mitten och visar upp ett varuprov. 

Årets framtidshopp – Crispy Fattoush UF

Företaget drivs av Izla Koc, Patricia Bakar, Adrián Mourad, André Kalka från Tumba gymnasium. De producerar hälsosamma snacks gjorda på libabröd. Kunderna får en god smakupplevelse samtidigt som de minskar matsvinnet genom att använda bröd som annars skulle slängas.

Motivering

Företaget har med sin affärsidé fyllt ett hål i marknaden och fyller det samtidigt som deras huvudråvara minskar matsvinnet. Detta genom att tillverka och sälja snacks med influenser från mellanöstern gjorda på libabröd med kort datum som annars hade slängts. De har genom året varit i kontakt med allt från kommunens miljökontor för att säkra en godkänd tillverkning, till att pitcha sin produkt för VD på 7-Eleven. Och med en stark affärsplan i ryggen har de utvecklat sin produktionsmetod och tagit fram en proffsig och lockande förpackning vilket har lett till en omsättning på över 20 000kr. Men även en finalplats i regionfinalen för årets UF-företag.


Ett stort grattis till pristagarna!

E-post till elevernas
UF-lärare

Skyttbrinks gymnasium
Liv Lindman
Anna Dahlgren

Tullinge gymnasium

Caroline Kenmo

Tumba gymnasium
Patrik Kull