Nu är Kassmyraavfallet borta

07 februari 2022

Boende och närmiljö

Nu är bortforslingsarbetet av avfallshögarna i Kassmyra slutfört och i dag sker en slutrapportering av entreprenören Ragn-Sells uppdrag. Sammanlagt har cirka 48 000 ton avfall körts bort, 24 500 ton från den stora högen och 23 500 ton från siktes- och askhögarna.

– Det här är en viktig dag för Botkyrka. Äntligen är högen i Kassmyra borta. Nu fortsätter arbetet med att säkra miljön i området och processen med att ställa de ansvariga till svars, säger Ebba Östlin (S), kommunstyrelsens ordförande.

Nu när själva bortforslingen är färdig påbörjas efterarbete som innebär undersökning av platsen med provtagningar på mark och vatten för att fastställa vilket skick platsen är i och hur saneringsbehovet ser ut.

– Bortforslingen har gått väldigt bra och vi kan konstatera att vi ligger långt före tidplanen vi hade från början. Huvudorsaken är att vi kunnat genomföra dygnet-runt-arbete men vi har också sluppit komplikationer såsom till exempel bränder, säger Anders Öttenius, chef för stadsmiljöenheten, Botkyrka kommun.

I och med att avfallet är borta finns det inte längre någon brandrisk och kommunen upphör med de luftmätningar som gjorts i samband med arbetet.

Mikael Hedström, vd för Ragn-Sells Treatment & Detox och kommunstyrelsens ordförande Ebba Östlin (S).

Presskontakt

Om du är journalist och har frågor är du välkommen att kontakta Botkyrka kommuns presstjänst.