Skolministern besöker förskolan Granen i Hallunda-Norsborg

18 maj 2022

Skola och förskola

Skolminister Lina Axelsson Kihlblom (S) besöker Botkyrka kommun och förskolan Granen i Hallunda-Norsborg, den 19 maj. Syftet är att skolministern ska fira förskolans dag och ta del av arbetet med språk och språkutveckling.

Barn från invigning förskolan Granen 2022

Förskolorna i Sverige har många positiva effekter för barns utveckling och lärande, och runt om i landet firas därför förskolans dag torsdagen den 19 maj.

Under besöket kommer skolministern bland annat att ta del av uteaktiviteter som leds av Botkyrkas naturpedagog, särskilt knuten till verksamhetsområde förskola och Granens språkförskola som är en del av förskolan.

– Utmärkande för Botkyrkas förskolor är ett språkutvecklande arbetssätt, inspirerande lärmiljöer såväl inne som ute och flertalet riktlinjer som reglerar utvecklingsarbetet. Vi är glada att skolministern besöker oss just den här dagen som får en festligare inramning för barnen, säger Anette Älmdalen, utbildningsdirektör i Botkyrka kommun.

Vid besöket deltar även Emanuel Ksiazkiewicz (S), ordförande i utbildningsnämnden i Botkyrka kommun, Anette Älmdalen, utbildningsdirektör, Botkyrka kommun och förskolans biträdande rektor Veronica Andersson.