Inbjudan till samtal om minnespolitik, folkmord och rättvisa

19 maj 2022

Kommun och politik

Många i Botkyrka har erfarenheter av folkmord och andra brott mot mänskligheten. Därför bjuder vi in till konferensen Minnespolitik, folkmord och rättvisa. Tillsammans med bland annat konstnärer, lärare och forskare väcker vi tankar om hur vi kan få en djupare förståelse av dessa erfarenheter.

Gabriel Melki (S), vice kommunstyrelseordförande i utomhusmiljö.

Gabriel Melki (S), vice kommunstyrelseordförande.

Konferensen Minnespolitik, folkmord och rättvisa erbjuder en fördjupning i svåra frågor kopplade till folkmord och brott mot mänskligheten.

– Det är viktigt att minnas och erkänna. Jag själv har en personlig koppling till Seyfo, folkmordet som skedde 1915 men som det pratas alldeles för lite om. Konferensen kommer bjuda på många perspektiv och jag välkomnar alla att komma, säger Gabriel Melki (S), vice kommunstyrelseordförande.

Tid och plats:

20 Maj klockan 09.00-17.00 – På Mångkulturellt centrum
21 Maj klockan 09.00-17.00 – På Hallunda Folkets hus

Teman som kommer att behandlas under konferensen är bland annat:

• Politik, juridik och rättvisa,
  • Minneskultur och minnespolitik,
  • Folkmord som pedagogisk utmaning,
  • Och konstens möjligheter att bearbeta svåra minnen.

Konferensen anordnas av Mångkulturellt centrum i samarbete med ABF – Botkyrka-Salem, som en del av ett kunskapsuppdrag från Botkyrka kommun. Besök gärna deras hemsida för mer information.

ABF Botkyrka-Salem

Mejl: info.botkyrka@abf.se