Pumphuset i Hågelbyparken färdigrenoverat

19 maj 2022

Stadsplanering och trafik

Sedan 2019 pågår ett omfattande renoveringsarbete i Hågelbyparken. Flera byggnader återfår sin forna glans. 18 maj var det invigningskalas på Hågelby för det färdigställda pumphuset.

Pumphuset kallas också för ankhuset, eftersom det för länge sedan varit ett boningshus för ankor. Idag rymmer pumphuset den vattenpump som förser dammarna med flödande vatten. Hågelbyparken utreder möjligheter att åter låta ankor bo i huset.

– Pumphusets renovering startade hösten 2021, säger Maja Ceric, projektledare på Botkyrka kommun. Vi lyfte huset för att varsamt restaurera det under tält medan grunden och bron förstärktes för att hålla i minst hundra år till.

Varsamma renoveringar

Sedan 2019 har flera byggnader renoverats och arbeten kommer att fortsätta under 2023.

I den första etappen renoverades den yttre muren, trädgårdsmästarvillans trappa och huvudbyggnadens entré.

Under etapp två som startade hösten 2021, sker arbeten vid orangeriet, muren vid Brunnsparken, pumphuset, stallet och magasinet.

Hågelbyparken är hundra år gammal

Byggnaderna i Hågelbyparken uppfördes för över hundra år sedan av Lars Magnus och Hilda Eriksson. Det är ett historiskt och kulturellt arv som Botkyrka kommun vill bevara. Det är också viktigt att det är säkert och tryggt att besöka parken. Botkyrka kommun äger parken sedan 1964.

Renoveringsarbetet genomförs i nära samarbete mellan Botkyrka kommun och Länsstyrelsen Stockholm, som bevakar kulturarvet i Hågelbyparken.

Pumphuset i Hågelbyparken invigdes 18 maj 2022.

Läs mer om renoveringsarbetet i Hågelbyparken.

Byggprojekt Hågelbyparken

Maja Ceric, projektledare