Succé för digitala seniorer i Botkyrka

19 maj 2022

Kommun och politik

Hur fungerar sociala medier? Vågar man verkligen använda digitala betaltjänster? Det är några av frågorna som Botkyrkas seniorer har fått svar på i projektet ”Mer Digital”.

digitala seniorer

Åke Gustavsson från Tullinge får svar på frågor om Bank ID

10 träffar har snart genomförts på olika platser i kommunen och intresset bland seniorer har varit över förväntan.

–Sedan vi gick ut med inbjudan har våra medborgarcenter blivit nerringda av seniorer som velat boka en plats. Vi har haft långa kölistor till samtliga träffar och är faktiskt lite överraskade av intresset eftersom vi snarare var oroliga för att ingen skulle komma, säger Andrea Daboczy, verksamhetsutvecklare på Kultur och fritidsförvaltningen.

Behovet är väldigt stort

En av deltagarna, Judith Gorzo Lindroos, har tagit med sig sin smartphone till Tullinge medborgarcenter och har som så många andra i gruppen funderingar kring säkerhet på nätet. Hon berättar att hennes facebook-konto blev kapat när hon klickade på en länk i Messenger.

– Jag fick en länk från en person jag känner och var lite tveksam först, men sen tog nyfikenheten över och jag klickade. När andra vänner sen "varnade" mig för att även de fått länken av mig förstod jag att något var fel. Nu har jag bytt lösenord och skulle vilja lära mig hur man vet ifall en länk är säker?

mer digital

Judith Gorzo Lindroos, en av deltagarna på träffen på Tullinge medborgarkontor

På träffen finns bland andra representanter från Telia som svarar på frågor och visar hur de olika apparna fungerar. Förkunskaperna varierar, vissa har redan viss datorvana medan andra försöker klura ut hur telefonen egentligen fungerar. Andrea Daboczy konstaterar att första steget är att komma över rädslan för tekniken. Många seniorer känner sig dåliga för att de inte kan och behöver peppas lite extra.

Nu hoppas vi att det blir en fortsättning på detta eftersom behovet är så stort. De allra flesta frågar när de kan komma igen, och det vill vi såklart kunna erbjuda dem. Därför är några träffar redan inbokade till seniorveckan i september, säger Andrea.

Om projektet "Mer Digital"

Mer Digital är ett projekt som genomförs av Telia Sverige AB i samarbete med Botkyrka Stadsnät AB och Botkyrka kommun. De kostnadsfria träffarna har varit öppna för alla seniorer i Botkyrka som är 65 år eller äldre under maj 2022.

mer digital

Projektet har genomförts i samarbete med Telia och Botkyrka Stadsnät