• Startsida
  • Nyhetsarkiv
  • Botkyrkas språkutvecklande arbete i förskolan uppmärksammas av skolministern

Botkyrkas språkutvecklande arbete i förskolan uppmärksammas av skolministern

20 maj 2022

Skola och förskola

Skolminister Lina Axelsson Kihlblom (S) besökte förskolan Granen i Hallunda den 19 maj. Syftet med skolministerns besök var att fira Förskolans dag och ta del av arbetet med språk och språkutveckling.

Barnen Madonna, Victoria och Shirin på förskolan Granen har lämnat en inramad teckning till skolminister Lina Axelsson Kihlblom (S) som minne från besöket

Madonna, Victoria och Shirin tillsammans med skolminister Lina Axelsson Kihlblom (S)

Förskolans dag har blivit en årlig tradition sedan 1985 och i år är det 45:e gången som dagen firas runt om i Sverige.

Dagen till ära gästade skolminister Lina Axelson Kihlblom (S) förskolan Granen i Hallunda i Botkyrka och fick ta del av uteaktiviteter som leddes av Botkyrkas naturpedagog, särskilt knuten till verksamhetsområde förskola, och hur arbetet med språk genomsyrar hela verksamheteten.

– Jag blev väldigt imponerad av det stora engagemanget för barnen och det språkutvecklande arbetet som bedrivs på förskolan Granen i Botkyrka. Runt om i landet gör förskollärare och barnskötare ovärderliga insatser för att stärka barns självkänsla, stimulera språkutveckling och träna sociala förmågor. Vi ser att det ger resultat och att barn som har gått i förskola har bättre språkkunskaper och blir bättre förberedda för skolstarten, säger skolminister Lina Axelson Kihlblom (S).

Logoped Johanna Enhörning och Lina Axelsson Kihlblom (S) tillsammans med barnen Alexander och Severia på förskolan Granen

Emanuel Ksiazkiewicz (S), ordförande i utbildningsnämnden i Botkyrka kommun var också mycket nöjd med besöket:
– Det blev ett väldigt fint uppmärksammande av Förskolans dag tillsammans med skolministern. I fokus var hur Botkyrka jobbar med barnens språkutveckling och de goda resultat vi ser.

Skolminister Lina Axelsson Kihlblom (S) lyssnar när Veronica Andersson, biträdande rektor på förskolan Granen berättar om forsningsprojekt

Skolminister Lina Axelsson Kihlblom (S) lyssnar när Veronica Andersson, biträdande rektor refererar till några reportage om förskolan Granens arbete med språkutveckling

Förskolan Granen har uppmärksammats på flera håll för sin språksatsning. Förskolan har bland annat tagit del i språkutvecklingsprojekt med Södertörns högskola med forskaren Boel De Geer, docent i svenska. Projektet har resulterat i en språkutvecklande metodik som nu sprids till andra förskolor.

– Utmärkande för Botkyrkas förskolor är språkutvecklande arbetssätt liksom inspirerande lärmiljöer. Vi är glada att skolministern besökte oss den här dagen som dessutom gav en festligare inramning för barnen, säger Anette Älmdalen, utbildningsdirektör i Botkyrka kommun.

Vid besöket deltog skolminister Lina Axelsson Kihlbom (S), Emanuel Ksiazkiewicz (S), ordförande i utbildningsnämnden i Botkyrka kommun, Anette Älmdalen, utbildningsdirektör, Botkyrka kommun och Veronica Andersson biträdande rektor förskolan Granen som visade runt på förskolan och presenterade pedagogernas arbete tillsammans med barnen.

Veronica Andersson, Lena Axelsson Kihlblom (S), Emanuel Ksiazkiewicz (S), Anette Älmdalen snett bakom till höger

Barnens paket till skominister som tack för besöket

Helena Osswald naturpedagog och Agia leker memory

Veronica Andersson, Lena Axelsson Kihlblom (S), Emanuel