Egen dag för fotbollstjejer när skolorna möts

02 juni 2022

Skola och förskola

Åtta lag har tagit plats på plan när fotbollsturneringen på Storvretskolan drar i gång. Det är många fler lag nu än under vinterns turnering och tjejerna har fått en helt egen dag.

Fotbollsturnering mellan grundskolor i Botkyrka

Visselpipor blåser och skallande röster hörs även på långt avstånd från den stora konstgräsplanen utanför Storvretskolans idrottshall. Det är den första juni och en lugn, solig, vindstilla och varm försommardag. Vårterminen håller på att lida mot sitt slut – men inte riktigt än. Innan sommarlovet spelas det en viktig fotbollsturnering mellan de olika skolorna i Botkyrka.

Det här är ett jättebra sätt för andra att upptäcka fotbollen, säger Nicole Kejuo, dagen till ära klädd i Broängsskolans röda fotbollströja och svarta byxor.

Hon går i årskurs sju på Broängsskolan. Nicole är den enda i hennes skollag som spelar fotboll på fritiden. Men hon träffar och spelar mot flera av sina lagkamrater från andra skolor i dag. Som fotbollsspelare är hon glad över att fler får upp ögonen för att sporten.

Det är en sport som passar även tjejer. Det är bra att vi får vara i centrum nu, tycker hon.

Man i blå träningsjacka pekar med sin mobil.

Eldsjälen Johan Magnusson leder inte bara sitt lag på Storvretskolan, utan är också den som driver fotbollsprofilen på skolan.

Även högstadieeleverna Leart Krasniqi och Leo Alkass, som tittar på matcherna och som ska spela dagen efter med killagen, tycker att det är bra att tjejerna får egen tid på planen.

Det behövs, det får fler att vilja testa på fotbollen, säger Leart Krasniqi.

Storvretskolans fotbollsprofil

Alexander Besara grillar idag hamburgare som ungdomarna ska få till lunch men till vardags jobbar han som idrottslärare på Storvretskolan. Han är en av initiativtagarna till fotbollsinriktningen som skolan haft i fyra år nu. Han ler när han hör kommentarerna.

– Det är själva målet med den här dagen, att lyfta tjejerna och att visa att vi satsar på dem också, säger han.

Skolans fotbollsprofil innebär bland annat att barnen har morgonträning vid 07.30, sedan tid för frukost och skolundervisning, efter det lunchfotboll och lektionstid igen för att avsluta med eftermiddagsträning.

– Det är ett bra sätt att förbereda barnen inför yrkeslivet där det gäller att veta när det är dags att gå och lägga sig eftersom de ska upp tidigt, hur de ska äta och prioritera för att orka med alla händelser under dagen, säger Alexander.

Han säger att utvecklingen är stor hos eleverna som går fotbollsprofilen.

– De är tryggare, starkare, bättre förberedda och lugnare som personer. De vet att de kommer att klara av alla händelser under dagen. Det stärker dem att våga ännu mer, säger han.

Fotbollsturneringen

På konstgräset blandas vinster och förluster med varandra. Som spelare gäller det att vara uppmärksam på när och var du förväntas spela. Tre matcher spelas på förmiddagen. För de lag som vinner ska det spelas en eller två matcher till.

Det skollag som vinner flest matcher under dagen tar hem vandringspokalen till sin skola. Men trots allt är vinsten på planen inte det viktiga.

– Gemenskapen är det viktigaste. Och att de alla får chans att utvecklas och lyckas. Men också att knyta nya vänskapsband med andra här, säger Barak Alp, som just i dag sitter i sekretariatet.

Extra fotbollstid för barn från Ukraina

Under året har det tillkommit fler barn som behöver en plats att vara på utanför skoltid.

– Tre gånger i veckan öppnar vi upp sporthallen för de ukrainska barnen. Vi gör vad vi kan, det här är vårt sätt. Det verkar fungera, säger Johan Magnusson, grundare av fotbollsprofilen på Storvretskolan i Botkyrka.

Man i blå träningsjacka pekar med sin mobil.

Sju tjejer i röda fotbollströjor står upp och en tjej i vit tröja ligger framför. Till höger om alla står en man som är lagledare.

Nicole Kejuo längst till vänster med sina lagkamrater från Broängsskolan. Strax är det dags för den tredje och avgörande matchen innan lunch.