Nya medborgare välkomnades på nationaldagen

06 juni 2022

Kommun och politik

Efter en två år lång väntan bjöds återigen alla som blivit svenska medborgare på ett högtidligt firande i Hågelbyparken. Över 400 nya medborgare välkomnades med tal, sång, diplom och jordgubbstårta.

Hundratals nya medborgare fick diplom och minnesgåva under ceremonin i Hågelby.

Att välkomna nya medborgare på Sveriges nationaldag har länge varit en tradition i Botkyrka, men som så många andra firanden har det varit på paus under pandemin - tills idag.

I strålande solsken samlades över 1500 personer i Hågelby tillsammans med andra nationaldagsfirare. Många ville se sina nära och kära ta emot diplom under medborgarskapsceremonin och välkomnandet inleddes med tal av bland andra kommunfullmäktiges ordförande Marcus Ekman (S), som uppmanade alla att ta sin självklara plats i samhället. Men också att ta med sig det bästa från landet man kom ifrån, och lämna det sämsta bakom sig.

Oavsett vilket landslag du hejar på, vilken mat du lagar eller vilket språk du talar så berikar det oss i Botkyrka!

Hela världen finns i Botkyrka

Yoro Ndiaye, medborgare 2021 och stolt Botkyrkabo

En av de inbjudna på plats var Yoro Ndiaye från Senegal, bosatt i Sverige sedan 5 år tillbaka.

Jag är så tacksam för mitt medborgarskap och över att vara Botkyrkabo. Jag skulle egentligen ha jobbat idag men sa till min chef att jag absolut inte kan missa detta, säger Yoro som numera är stolt Albybo och svensk medborgare.

På ceremonin deltog över 400 personer tillsammans med familj och vänner. Yasemin Ergül (S) 1:e vice ordförande i kommunfullmäktige, höll också tal och delade ut diplom och minnesgåva till medborgarna.

Små och stora medborgare välkomnades till kommunen.

Det har varit en väldigt rolig dag, fint väder och en otrolig gemenskap. Alla som vi har välkomnat och pratat med idag har varit så tacksamma och haft ett leende på läpparna, vilket säger mer än ord.

Så många blev medborgare

Totalt blev 2 442 Botkyrkabor svenska medborgare under 2020 och 2021. Av dem var cirka 400 på plats under medborgarskapsceremonin.

Om Medborgarskapsceremoni

Sedan 1 april 2015 finns en lag om att alla kommuner i Sverige ska anordna en medborgarskapsceremoni för de invånare i kommunen som blivit svenska medborgare under året.