Energi- och digitaliseringsministern besöker Botkyrka kommun

15 juni 2022

Stadsplanering och trafik

Energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar (S) besöker Botkyrka kommun den 17 juni. Syftet är att ministern ska få ta del av kommunens arbete för en obruten digital samhällsbyggnadsprocess, ett arbete där Botkyrka kommun ligger långt framme.

Just nu pågår en av de största digitaliseringssatsningar som Botkyrka kommun gjort, skapandet av en obruten digital samhällsbyggnadsprocess (ODS) som ska vara klar 2025. I år upphandlas en skalbar teknisk plattform som ska göra det möjligt att låta information flöda genom de olika systemen hela vägen från markavtal, genom detaljplaneläggning, bygglov och byggfas till förvaltning. Därefter påbörjas implementeringen av plattformen.

För medborgarna innebär den digitala utvecklingen ett större utbud av digitala tjänster som gör det möjligt att uträtta ärenden på ett enklare, snabbare och säkrare sätt. Effektiviseringsvinsterna som ODS medför gör också att medborgarna får ut mer för sina skattepengar.

Vid besöket deltar Gabriel Melki (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, Dag Ahlse (C), kommunalråd, Tina Gustafson, biträdande samhällsbyggnadsdirektör, Angela Jarlenfors, programledare samt representanter från samhällsbyggnadsförvaltningen.

Porträttbild av energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar

Energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar (S) besöker Botkyrka kommun. Foto: Regeringskansliet Fotograf: Magnus Liljegren