Nu startar sommarfritidsgårdar

17 juni 2022

Uppleva och göra

Under sommaren satsar kommunen på att erbjuda aktiviteter med föreningar för unga 12–16 år i sommarfritidsgårdar. Aktiviteterna kommer att finnas i Alby, Hallunda/Norsborg, Tullinge och Vårsta, alltså på de platser där fritidsgårdarna varit stängda under våren.

–Vanligtvis så är de flesta fritidsgårdar stängda en stor del av sommaren men vi vill erbjuda aktiviteter för unga som inte kunnat besöka fritidsgården under våren, säger Berivan Yildiz, verksamhetschef för kultur och ung fritid i Botkyrka kommun.

Föreningarna som kommunen samarbetar med för att hålla sommar-fritidsgårdar finns i de områden där fritidsgårdarna varit stängda. Det är Tullinge TP i Tullinge, Norsborgs FC i Hallunda/Norsborg, Konyaspor IF i Alby och Tumba Fotboll i Vårsta/Grödinge.

De kommer erbjuda olika aktiviteter och det kommer finnas något för alla, flera dagar i veckan.

–Det kommer till exempel kunna vara utflykter, träning, badning, grillning, fiske, basket, fotboll, brännboll, badminton med mera, berättar Berivan.

Rekrytering pågår för att kunna öppna fritidsgårdarna i höst.

Botkyrka kommun har i första hand sett till att personal kan finnas på fritidsklubbar då kommunen har ett särskilt omsorgsansvar för de yngre barnen som är mellan 10-12 år.

Kultur- och fritidsnämnden har nu också beslutat att kommunen kommer driva fritidsgårdarna under en längre tid för att kunna skapa en stabil organisation.

–Detta innebär att det nu kan rekryteras medarbetare på långsiktiga anställningar, vilket innebär fler sökanden med rätt kompetens, säger Berivan.

Vi förbereder för att kunna öppna fritidsgårdarna efter sommaren.

Tider, platser och aktiviteter sommar–fritidsgårdar

Tullinge

Aktiviteter: Tullinge Fotboll ordnar till exempel fotboll, badminton, kubb, biljard, pingis, sällskapspel, bakning och läxhjälp med mera.

Tid: måndag – torsdag kl. 10.00–17.00, fredag och lördag kl. 18.00 – 23.00 mellan 13 juni – 21 augusti.

Plats: Brantbrink IP, klubbstugan.

Kontakt: Siyamend Turanli, sibbe@tullingefotboll.se, 0761881281

Norsborg

Aktiviteter: Norsborgs FC ordnar till exempel pingis, pyssel, tv-spel, bakning, matlagning, skapandeverkstad med mera.

Tid: måndag, onsdag och fredag kl. 14.00–20.00 mellan 13 juni –12 augusti.

Plats: Stjärnan vid Hallunda Folkets Hus

Kontakt: David.Mado@botkyrka.se, 0735254055

Alby

Aktiviteter: Konyaspor IF ordnar till exempel kurser i hälsa, kost och skador, bowling, bad, fiske, utflykter med grillning, tävlingar, brännboll, utflykter till museum, Gröna lund och Skansen, Fotbolls-EM, Bio, tävlingar och turneringar i basket, fotboll, pingis, kub, handfotboll, voellyboll, badminton, pingis med mera.

Tid: måndag, onsdag och fredag kl. 16.00–21.00 mellan 13 juni –19 augusti.

Plats: Alby folkhälsopark

Kontakt: Hasan Uludag, hasanuludagkonyaspor@hotmail.com, 0728585571

Vårsta

Aktiviteter: Tumba Fotboll ordnar till exempel fotboll och visning av damernas EM, utflykter, turneringar i fifa och pingis, grillning, matkvällar och filmkvällar med mera.

Tid: måndag, onsdag, fredag kl. 17:00-21:00 mellan 20 juni-26 aug.

Plats: Sanda fritidgård

Kontakt: Sebastian Tsegay tsegaysebastian@gmail.com, 0762291019