Tumba bruk blir högsäte för tryggare pension

23 juni 2022

Kommun och politik

Till ett strålande sommarväder invigde socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi (S) på onsdagen den nya myndigheten Fondtorgsnämnden, som ska ha sitt säte på Tumba bruk.
– Vi ville verkligen att myndigheten skulle ligga på södra sidan av Stockholm, Det var ett högst medvetet val, säger Shekarabi.

Leif Eriksson, kommundirektör, Ardalan Shekarabi (S), Ebba Östlin (S), kommunstyrelsens ordförande och Mats Sjöstrand, ordförande för Fondtorgsnämnden, poserar i solen.

Från vänster: Leif Eriksson, kommundirektör, Ardalan Shekarabi (S), Ebba Östlin (S), kommunstyrelsens ordförande och Mats Sjöstrand, ordförande för Fondtorgsnämnden.

Historiens vingslag viner högt när en ny myndighet startar på Tumba bruk. Redan 1661 började det tillverkas sedlar på ägorna. Men på grund av konkurs infördes 1668 ett förbud mot sedlar.

Tiden med sedlar var dock inte förbi, och i juni 1755 beviljade dåvarande kung Adolf Fredrik att ett pappersbruk för tillverkning av sedelpapper skulle anläggas på Tumba bruk.

Och nu är pengar åter i fokus på gården.

Ska ansvara för nytt fondtorg

Ett 70-tal personer var på plats vid invigningen av den nystartade myndigheten. Klippte bandet gjorde Shekarabi tillsammans med Ebba Östlin (S), kommunstyrelsens ordförande i Botkyrka, Leif Eriksson, kommundirektör i Botkyrka och Mats Sjöstrand, ordförande för Fondtorgsnämnden.

Myndigheten är en nämndmyndighet med Pensionsmyndigheten som värdmyndighet. Nämnden ska ansvara för det nya fondtorg som är en del av reformeringen av premiepensionen.

Botkyrka ett givet val

Att sätet blev just Botkyrka blev klart snabbt.

– Vi var helt säkra på att vi inte ville att en ny myndighet skulle ta plats i Stockholms innerstad. Och på norrsidan har vi redan etablerat mycket. Så det var ett högst medvetet val att vi valde södra sidan, säger Shekarabi och fortsätter:

– Dessutom med den historiska vinkeln som finns kring Tumba bruk kändes valet givet.

Ebba Östlin (S), kommunstyrelsens ordförande i Botkyrka, säger att Fondtorgsnämnden är varmt välkomna till Botkyrka.

– Vi är Stockholms främsta tillväxtkommun, fler flyttar hit, våra företag växer snabbast i länet och vi intar mer och mer rollen som en regional kärna. Och där är myndighetsnärvaro ytterligare en viktig pusselbit i samhällsbilden.

Ardalan Shekarabi (S) inviger den nya myndigheten tillsammans med Ebba Östlin (S), kommunstyrelsens ordförande i Botkyrka, Leif Eriksson, kommundirektör i Botkyrka och Mats Sjöstrand, ordförande för Fondtorgsnämnden.

Kontakt för journalister

Presstelefon: 08-530 620 40