300 förslag – 3 finalister!

Namntävlingen för nya grundskolan snart avgjord

01 juli 2022

Skola och förskola

I det närmaste 300 kreativa namnförslag – har ni Botkyrkabor skickat in. Ja, vad ska den heta, den nya grundskolan som ska byggas i Hallunda-Norsborg? Det får du veta 28 augusti på Vi är Botkyrkfestivalen då vinnarnamnet utses.

Visionsbild skolan: Arkitema.

I april utlyste kommunen en tävling där alla Botkyrkabor välkomnades att skicka in sitt förslag på vad den nya grundskolan som ska byggas i Hallunda-Norsborg ska heta. Engagemanget var stort och namnbidragen många, varav tre har valts ut och gått vidare till final. De tre nominerade namnbidragen är:

• Eleonoraskolan
  • Minervaskolan
  • Liljencrantzskolan

Närmare hela 300 medborgare, både vuxna och elever, skickade under tävlingen in sina namnbidrag till kommunen. Efter gallring av de inkomna förslagen, utifrån namnkriterierna, återstod 10 förslag som skickades vidare till tävlingens namnkommitté. Kommittén utgjordes av Botkyrka kommuns ungdomar i ungdomsfullmäktige som i sin tur skickade vidare tre av namnförslagen till juryn för beslut. Namnkommittén säger såhär om de tre namnbidrag som de valt ut,

– Botkyrka Ungdomsfullmäktiges styrelse levererar med glädje namnförslag för Botkyrkas nya skola. Vi har tagit hänsyn till kommunens rika historia och vilja att sprida kunskap och lärande.

Från vänster. Nancy Salem Vidar Nygren Sama Alhassani, representanter för Botkyrka Ungdomsfullmäktige.

Vinnarnamnet avslöjas 28 augusti

I juni sammanträdde juryn och beslutade att godkänna de tre nominerade namnförslagen. Nu fortsätter juryn arbetet med att utse ett av de tre nominerade förslagen som slutligen kommer att namnge den nya grundskolan. Anette Älmdalen, utbildningsdirektör, Botkyrka kommun och jurymedlem i namntävlingen säger att,

– Vi vill tacka för det stora engagemanget och alla namnförslag. Den nya grundskolan som ska byggas är en viktig milstolpe i vår målsättning att ligga i framkant när det gäller pedagogik, digitalt lärande och after-schoolverksamhet. Skolans namn ska andas framtidstro och stolthet för våra elever. Därför känns det extra fint att det namnförslag som vi kommer att utse kommer från en Botkyrkabo.

Planen är att presentera vinnarnamnet på Vi är Botkyrkafestivalen som hålls den 28 augusti i Hågelbyparken. Varmt välkommen att besöka festivalen!

Information om tävlingen

Tävlingen är avslutad och det går inte att skicka in ytterligare namnförslag. Det är inte möjligt att påverka juryns kommande beslut om vilket namnbidrag i finalen som ska vinna och slutligen namnge skolan.

Tävlingens jury består av Emanuel Ksiazkiewicz, (S) ordförande utbildningsnämnden, Anette Älmdalen, utbildningsdirektör och Alf Solander rektor Tumba gymnasium och projektledare i arbetet med Skolsatsningen Hallunda-Norsborg.