Dödsskjutning i Tumba

21 juli 2022

Kommun och politik

Sent på kvällen 20 juli sköts en person till döds i Botkyrka kommun. Med anledning av denna händelse och att en ytterligare person hittades död natten till 20 juli i kommunen förstärker Botkyrka kommun sina trygghetsskapande insatser.

Bland annat kommer fler personer att trygghetsfälta och väktare ska rondera platserna. Både socialförvaltningen och utbildningsförvaltningen arbetar också aktivt i detta. Även polisen arbetar trygghetsskapande och kommunen samarbetar med Botkyrkabyggen i arbetet.

– Det är oerhört allvarligt de två händelserna som skett. Det är polisen som får kommentera i vilken mån det finns ett samband, men från kommunens sida förstärker vi det trygghetsskapande arbetet, säger Gina Lahdo, Tjänsteperson i beredskap (TIB), i Botkyrka kommun.

Har du sett eller hört något?

Tips från medborgare är ofta helt avgörande för att polisen ska kunna kartlägga brottslighet eller se delar och helheter i ett brottsmönster. För tips kan du ringa 114 14 eller tipsa polisen via webben.

Botkyrka kommuns trygghetsarbete

Botkyrka kommuns presstelefon: 08-530 620 40