Blomstertåget för Adrianas minne

02 augusti 2022

Kommun och politik

På kvällen den 2 augusti hölls ett blomstertåg för att hedra Adrianas minne. Det är på dagen två år sedan den då 12-åriga Adriana dödades vid en skjutning vid en bensinmack i Norsborg i Botkyrka kommun, när hon var ute med sin hund.

Människor går genom en park

Fler än 150 personer gick i Blomstertåget som avgick från Norsborg och avslutades vid hennes skola i Slagsta.

I anslutning till tåget höll kommunstyrelsens ordförande Ebba Östlin (S) ett tal där hon berättade att Botkyrka kommun inrättat ett stipendium om 10 000 kronor till Adrianas minne. Botkyrka kommun vill med detta stipendium främja barn och ungdomars trygga uppväxt och utveckling. Syftet med Adrianastipendiet är att bidra till ett vålds- och brottsfritt samhälle genom att stötta och uppmärksamma organisationer och personer som arbetar aktivt med relaterade och relevanta frågor inom området.

– Adrianas minne ska leva starkt i Botkyrka. Med stipendiet vill vi att hennes namn, som också symboliserar många andra ungas namn, ska eka högt och bana väg för en tryggare framtid, sade Ebba Östlin, kommunstyrelsens ordförande i Botkyrka kommun, vid ceremonin.

Unga hedrar Adriana med armband

Armband med texten Adriana.

På fritidsklubbarna i kommunen har också ungdomar gjort armband för att hedra Adrianas minne.

– Hennes minne lever bland ungdomarna och det känns som ett väldigt fint sätt att hedra henne, säger Parvaneh Sharafi, områdesstrateg i Hallunda-Norsborg.

Adrianas skola har också en minnesfond som årligen delar ut två utmärkelser, där den ena delen ska gå till en organisation som aktivt arbetar brottsförebyggande med fokus på ungdomar. Den andra delen kommer att delas ut till en elev på Freinetskolan Kastanjen, som på något sätt utmärkt sig i Adrianas anda.

Läs mer här:

Adrianas minnesfond – Freinetskolan Kastanjen

Blomstertåget arrangerades av Nattvandrarna i samarbete med Botkyrka kommun.

Vid frågor, kontakta kommunens områdesstrateg Parvaneh Sharafi på 070‑889 18 98.

Om kommunens stipendium

Adrianastipendiet riktar sig till organisationer eller personer som på olika sätt:

• Verkar för en vålds- och brottsfri Botkyrka kommun.
  • Riktar sig till barn och unga i Botkyrka.
  • Uppmuntrar till barn och ungas delaktighet.
  • Är förebilder för aktivt åskådarskap. Att förändra åskådarrollen innebär att förändring skapas genom att flera personer griper in för att stoppa våldet. Det kan handla om ageranden innan själva våldet sker, under tiden våldet sker men också insatser efter att någon har blivit utsatt för våld.
Några barn och vuxna med en skylt mot våld

Vuxna och barn deltog i blomstertåget.

Folksamling med tal från podium och mikrofon

Kommunstyrelsens ordförande Ebba Östlin talade i anslutning till blomstertåget.