Det går som en dans för Botkyrkas praktikanter

12 augusti 2022

Jobb och vuxenutbildning

Dansa dig genom feriepraktikveckorna! Låter det för bra för att vara sant? Subtopia i Alby erbjuder ungdomar i Botkyrka just detta. Var beredd på mycket glädje och skratt, men också hårt jobb.

Cesar Fulgencio poserar tillsammans med Ronya Mermazadeh och Nancy Peacock.

Cesar Fulgencio tillsammans med två av sommarens Botkyrka-dansare, Nancy Peacock (t. v.) och Ronya Mermazadeh (t. h.).

Botkyrka kommun erbjöd i år ungdomar födda mellan 04 och 06 feriepraktik på sommaren. Det kan vara alltifrån inom kultur, omsorg och markarbeten. Totalt erbjöds 1641 ungdomar plats. Bland platserna som erbjöds var kulturcentret Subtopia i Alby.

I dag är det premiär för Lilith: The End, en dans- och musikföreställning baserad på en berättelse skriven av Cesar Fulgencio.

Det är tredje året den välkände Subtopia-profilen sätter upp föreställningen tillsammans med feriepraktikanter. Varje år i olika tappning. Uppsättningen görs tillsammans med Kompani Kompanu, Jack Strömberg, och Alda Sigurdardottir.

”Tuffare än många tror”

Ronya Memarzadeh, 17, från Hallunda och Nancy Peacock, 16, från Tumba, är två av sommarens feriepraktikdansare.

– Jag var nio år när jag började dansa. Jag har älskat att dansa så länge jag kan minnas, säger Ronya Memarzadeh.

Nancy Peacock instämmer:

– Samma här, dansen har alltid funnits med mig.

Cesar Fulgencio förklarar att feriepraktikanterna är på Subtopia i en treveckorsperiod, sex timmar om dagen.

– Vi har haft sex ungdomar här i en omgång under sommaren, och nu har vi haft sex till, säger han och fortsätter entusiastiskt:

– Feriepraktikanterna är koreograferna och dansen färgas av deras bakgrund. Det är en blandning av modern dans, street, dancehall, och andra stilar.

Hur tycker ni att det är att göra feriepraktik på Subtopia?

– Det har gått jättebra. Cesar är så välkomnande och trygg att jobba med. Så lucky vi är att få jobba med honom, säger Ronya Memarzadeh.

– Verkligen. Och jag är så glad över gruppen. Alla respekterar varandra och har kul tillsammans. Jag är jättetaggad inför föreställningen. En del frågar förvånat: ”Får du betalt för att dansa?”’, berättar Nancy Peacock.

– Exakt, men vi jobbar hårt. Det är tuffare än många tror att vara i gång och dansa hela dagarna. Det är både fysiskt och psykiskt tufft. Plus att man måste tänka på att stretcha, sova och äta bra, säger Ronya Memarzadeh.

Fotnot: Föreställningen ges ikväll 12 augusti 18.30–19.30 på Subtopia.