Ungdomar från Botkyrka får stipendium till studier

25 augusti 2022

Skola och förskola

Nils och Gunhild Eks stiftelse för utbildning ger stipendier till unga som vill studera och behöver ekonomiskt stöd. I år delar stiftelsen ut 35 000 kronor var till Sanna Wahlfors, Jonathan Berglund, Katarina Ahjolinna och Jimmy Perez.

Årets stipendiater

I år har stiftelsens styrelse beslutat att dela ut 30 000 kronor var till fyra unga botkyrkabor:

• Sanna Wahlfors – Sanna vill studera till undersköterska vid en folkhögskola på annan ort.
  • Jonathan Berglund -- Jonathans mål är att studera till civilingenjör.
  • Katarina Ahjolinna – Katarina vill bli polis och har sökt till en folkhögskola.
  • Jimmy Perez - Jimmy vill studera på fotografi och konst på en folkhögskola.

Stipendiet delades ut av Emanuel Ksiazkiewicz (S), styrelseledamot i Gunhild och Nils Eks stiftelse och ordförande i utbildningsnämnden och Stina Lundgren (M), styrelseledamot i Gunhild och Nils Eks stiftelse och kommunalråd.

Vi gratulerar stipendiaterna och önskar dem stort lycka till med sina studier!

Fakta om Nils och Gunhild Eks stiftelse

Stiftelsen grundades när Gunhild och Nils Ek avled och efterlämnade ett testamente. Makarna var båda politiskt och fackligt engagerade Botkyrkabor. Gunhild blev 1952 den första kvinnan i Botkyrkas dåvarande kommunalnämnd. Nils var ordförande i kyrkorådet men även mycket engagerad i uppförandet av Tumba Folkets Hus.

Stor blomsterbukett i en gul hink.

Foto: Konstantin Malkov