Den nya grundskolan har fått sitt namn - Eleonoraskolan

29 augusti 2022

Skola och förskola

Namntävlingen för den nya skolan avgjord. Den nya skolan som ska byggas i Hallunda-Norsborg ska heta Eleonoraskolan. Namnet presenterades under festivalen Vi är Botkyrka i söndags. På scen firades de tre vinnande Botkyrkaborna som skickat in namnförslaget.

Nära 300 bidrag från medborgare inkom till den namntävling som kommunen arrangerade i våras. Under festivalen ”Vi är Botkyrka” i Hågelbyparken i söndags tillkännagavs det vinnande bidraget. Den nya skolan får namnet Eleonoraskolan.

– Jag har tre döttrar och de har alla gått i skolan här. Det här med en ny skola innebär verkligen en ny framtid, säger en av vinnarna, Margaretha Larsson.

Skolsatsningen

Botkyrka kommun genomför nu en stor satsning på skolan i Hallunda-Norborg, där både nya förskolor och en ny grundskola ska byggas. I Hallunda-Norsborg är planen att bygga en stor ny grundskola med plats för cirka 1 000 elever som ska stå klar och ta emot sina första elever under år 2025.

Grundskolan kommer att ha en matematisk och vetenskaplig profil med högt digitalt fokus och en så kallad after school-verksamhet (fritids) som ska vara öppen på eftermiddagen för alla elever.

Vinnare av namntävlingen

De tre vinnarna i namntävlingen, Anna Jigell, Margaretha Larsson och Owe Eriksson, kom oberoende av varandra fram med samma namnförslag.

– Jag valde ju namnet på grund av historien, men också för att det är ett tjejnamn. Det ska ju vara tjejer nu, säger Margaretha Larsson.

Hur reagerade ni när ni fick reda på att ert förslag hade vunnit?

– Oj! Hurra! Jag firade inte så där särskilt, men jag ringde till mina flickor och berättade. De tyckte det var jättebra, säger Margaretha Larsson.

Vad innebär Eleonoraskolan för Botkyrka?

– Det kommer att bli en nystart. Människor känner att vi satsar på dem, säger Anna Jigell som växt upp i området.

Namntävlingen

Nära trehundra namnförslag kom in till kommunen. Uppdraget att gallra bland bidragen gick till tävlingens namnkommitté, som utgjordes av representanter från Ungdomsfullmäktige, som lämnade vidare tre förslag till juryn, där Anette Älmdalen, utbildningsdirektör var jurymedlem.

– Engagemanget har varit enormt stort och vi har fått in väldigt många bra bidrag. Det är vi väldigt glada för! Den nya grundskolan som ska byggas är en viktig milstolpe i vår målsättning att ligga i framkant när det gäller pedagogik, digitalt lärande och after-schoolverksamhet, säger hon.

Namnet har historisk koppling

Namnet Eleonora har förankring i området Hallunda och Norsborg. Eleonora Liljencrantz var gift med Johan Liljencrantz, som var Gustaf III:s finansminister. Det sägs att hon kallades Nora gav namn åt området Norsborg. Familjen Liljencrantz som bodde i området på 1700-talet sägs ha betytt mycket för bygden, bland annat har de byggt flera byggnader som fortfarande står kvar.

Juryns motivering till vinnarna och namnförslaget

Det är tack vare era uppfinningsrika namnförslag och engagemang i namntävlingen som den nya grundskolan i Hallunda-Norsborg kommer att få ett namn som andas stolthet och framtidstro samtidigt som det har en historisk koppling till platsen.

Namnet har koppling till Eleonora Liljenkrantz (född Stjernstedt) levde på 1700-talet som var gift med Johan Liljencrantz. Enligt historien var Johan ett tag Botkyrka sockens största godsägare. Det var han som lät uppföra både Sturehov och Norsborgs huvudbyggnader. Tillsammans bodde Eleonora och Johan på Norsborgs gård som sägs vara uppkallad efter henne.

Skolans namn avslöjas av Emanuel Ksiazkiewicz, ordförande utbildningsnämnden(S), Alf Solander, projektledare Skolsatsningen och jurymedlem.

Skolsatsning Hallunda/Norsborg

Se film om skolsatsningen och den nya skolan i Hallunda och Norsborg beräknas stå klar under år 2025.

Se film och läs mer om projektet.

Vinnare i radiointervju

Vinnare Anna Jigell berättar om varför hon skickade in det vinnande namnförslaget.

Lyssna på Annas radiointervju P4 Södertälje