Botkyrka först ut med att publicera alla detaljplaner digitalt

01 september 2022

Stadsplanering och trafik

Samhällsbyggnadsförvaltningen arbetar mot målet att alla kommunens detaljplaner ska följa standarden för digitala detaljplaner.

Arbetet är uppdelat i två faser där den första fasen slutfördes innan sommaren. Målet med den första fasen var att konvertera och korrigera kommunens befintliga planmosaik till digitaliserade detaljplaner samt att ladda upp dessa i Nationella geodataplattformen (NGP). NGP har som mål att samla alla Sveriges detaljplaner i en och samma plattform.

Genom att tillgängliggöra kommunens detaljplaner blir det enklare för alla medborgare att förstå vad som får byggas och på vilken plats. Se resultatet av första fasen i Lantmäteriets visningsfönster.

Nu börjar nästa steg

Nu inleds den andra fasen med målet att detaljplanerna ska hålla så hög nivå att de kan stå som digitala original.

För mer information om arbetet, arbetsprocessen och detaljer: läs intervjun med André Jacquet i Geoforum.

Digitaliserade detaljplaner är en del i samhällsbyggnadsförvaltningens mål för en obruten digital samhällsbyggnadsprocess (ODS) till år 2025. För att nå detta ambitiösa mål arbetar vi i programmet ODS 2025.

Vill du veta mer?

Kontakta André Jacquet, planarkitekt i Botkyrka kommun.

Andra har även läst