Första spadtaget för nytt vård- och omsorgsboende i Vårsta

02 september 2022

Stöd, omsorg och familj

Torsdag 1 september 2022 tog Botkyrka kommun ett första spadtag för det nya vård- och omsorgsboendet i Vårsta. Boendet med 60 lägenheter kommer att bli klart för inflyttning 2024.

Mikael Henning, teknik- och fastighetsdirektör, Stefan Dayne (KD), teknik- och fastighetsnämndens ordförande, Petra Oxonius, vård- och omsorgsdirektör Tuva Lund (S), vård- och omsorgsnämndens ordförande. Foto: Magnus Liam Karlsson/Botkyrka kommun

Representanter från kommunen och entreprenören Moelven var på plats för att ta spadtaget. Seniorer från kommunens olika pensionärsorganisationer var också med på tillställningen.

Klart för inflyttning 2024

Ensta vård- och omsorgsboende ligger på Brotorpsvägen 4, Vårsta och kommer att ha 60 lägenheter.

Byggnaden är ett modulbygge, vilket betyder att huset byggs på en annan plats och kommer i färdiga delar till Botkyrka. Bygget startar nu i slutet av september 2022 och kommer att bli klart för inflyttning 2024. Boendet kommer att få ett annat namn längre fram.

– Ensta vård- och omsorgsboende är kommunens första egna modulbygge för ett vård- och omsorgsboende och vi ser fram emot att få ett funktionellt och hållbart hus där boende, besökare och personal kan trivas, säger Stefan Dayne (KD), teknik- och fastighetsnämndens ordförande.

Granne med förskola

De 60 lägenheterna är fördelade på tre våningar där varje våning har två avdelningar med tio lägenheter vardera. På varje avdelning finns matsal, vardagsrum och kök. Gemensamma samlingssalar ligger på bottenvåningen. Entreprenör är Moelven.

På tomten intill byggs just nu en förskola som kommer att bli klar för inflyttning sommaren 2023.

Ett boende i varje kommundel

Inflyttning är beräknat att kunna ske under det första kvartalet 2024. Genom boendet i Vårsta får Botkyrka vård- och omsorgsboenden i varje kommundel.

– Jag är otroligt glad att vi nu uppnår vårt politiska mål att kunna erbjuda vård- och omsorgsboende i varje kommundel i Botkyrka säger Tuva Lund (S), ordförande för vård- och omsorgsnämnden i Botkyrka kommun. På så sätt ger vi Botkyrkaborna större möjlighet att bo kvar i sitt närområde och att lättare kunna hålla kontakt med nära och kära.

Gustavo Moreno, projektledare, Mikael Henning, teknik- och fastighetsdirektör, Stefan Dayne (KD), teknik- och fastighetsnämndens ordförande, Petra Oxonius, vård- och omsorgsdirektörTuva Lund (S), vård- och omsorgsnämndens ordförande, Tomas Augustsson, Moelven, Jonas Lyckebäck, Moelven

Gustavo Moreno, projektledare, Mikael Henning, teknik- och fastighetsdirektör, Stefan Dayne (KD), teknik- och fastighetsnämndens ordförande, Petra Oxonius, vård- och omsorgsdirektör Tuva Lund (S), vård- och omsorgsnämndens ordförande, Tomas Augustsson, Moelven, Jonas Lyckebäck, Moelven. Foto: Magnus Liam Karlsson/Botkyrka kommun

Visionsbild Cedervall arkitekter

Läs mer om byggprojektet.

Ensta vård- och omsorgsboende

Presstelefon: