Nytta och nöje förenas i Botkyrkas nyinvigda dagvattenpark

06 september 2022

Uppleva och göra

Barn, ungdomar, vuxna och pensionärer – många var på plats och njöt av levande musik, dans, sport och god mat när dagvattenparken i Fittja invigdes i lördags.

– Det här är ett stort steg för en bättre miljö. Att vi kan ta hand om dagvattnet och på sätt säkra vattenkvaliteten i Mälaren, säger Ebba Östlin, (S), kommunstyrelsens ordförande i Botkyrka kommun.

Den nya dagvattenparken vid Fittja äng.

I lördags invigdes dagvattenparken på Fittja äng. Det bjöds på mat från världens alla hörn, livemusik med till exempel folkdans från Bolivia, boxning, basket, ansiktsmålning och mycket mer. Även flera riksdagspartier var närvarande med tält för att svara på frågor från väljare.

Det bjöds på grillade hamburgare och hemlagad mat och godsaker från olika kulturer.

”Höjer trivseln vid Fittja äng”

Ebba Östlin, (S), kommunstyrelsens ordförande i Botkyrka kommun belyste att parken är ett viktigt steg för klimatet, men också förhoppningen om att platsen kan bli en mötesplats för människor i Botkyrka.

– Det här är ett stort steg för en bättre miljö. Att vi kan ta hand om dagvattnet och på sätt säkra vattenkvaliteten i Mälaren. Både dricksvattnet och för att vi ska kunna bada i ett rent Mälaren.

– Extra stolt är jag över att det här samtidigt höjer trivseln vid Fittja äng och att det blir en ny mötesplats för oss Botkyrkabor att mötas, fortsatte hon.

Förbjudet att bada

Tillsammans med Stefan Dayne (KD), ordförande för tekniska nämnden, invigde Ebba Östlin parken genom att med guldsax klippa bandet.

Vid parken finns ett flertal grillar, nybyggda bänkar och bord till förfogande där det går att sitta och titta ut över parken och vattnet.

– Men jag vill poängtera att folk inte får bada här, det är absolut förbjudet, poängterade Stefan Dayne.

Mycket folk i ett av tälten på plats under dagvattenparken på Fittja ängs invigning.

Fittja äng och Lottalund

Fittja dagvattenparker består av två dagvattenanläggningar; Fittja äng invid Albysjöns strand och Lottalund beläget i ett grönområde öster om E4:an. Fittja äng är en omtyckt och välbesökt plats med mycket aktivitet. Cykelvägen längs Albysjön ligger i dagsläget under vatten under delar av året.

Investeringen för dagvattenparkerna omfattar teknik- och fastighetsförvaltningen och samhällsbyggnadsförvaltningen i Botkyrka kommun.

Stefan Dayne (KD) och Ebba Östlin (S), inviger dagvattenparken.

Stefan Dayne (KD) och Ebba Östlin (S), klippte invigningsbanden för dagvattenparken under lördagen.

Andra har även läst