Mälarskogens naturreservat premiärvisat

07 september 2022

Uppleva och göra

Botkyrkas nya naturreservat Mälarskogen har premiärvisats för allmänheten. Intresserade och engagerade Botkyrkabor slöt upp för att få en presentation och en guidad tur in i reservatet.

En kvinna klipper ett rött band

Klimat- och miljöminister Annika Strandhäll (S) klippte premiärvisningsbandet.

Solen sken på skaran av naturentusiaster som samlats vid Slagstabadet för att vara med på premiärvisningen av Mälarskogens naturreservat. Miljö- och hälsoskyddsnämndens ordförande Camilla Eriksson (C) hälsade alla välkomna och uttryckte sin glädje över naturreservatet. Därefter lämnade hon över ordet till nämndens vice ordförande Lisa Hellsing (MP) och vidare till klimat- och miljöminister Annika Strandhäll (S) som höll ett kort anförande och avslutade med att klippa det röda premiärvisningsbandet.

Klimatutjämnande effekt

Sedan berättade kommunbiolog Britta Ahlgren om reservatet och den natur som finns där. Bland annat talade Britta om att en av Sveriges ansvarsarter, undervattensväxten småsvalting, finns inom reservatsområdet, liksom den hotade orkidén knärot och fyra av landets hackspettsarter. Ett stort naturområde som detta har också en klimatutjämnande effekt och erbjuder svalka heta sommardagar.

Britta Ahlgren

Kommunbiolog Britta Ahlgren berättade om naturen man kan få uppleva i naturreservatet.

Efter Brittas presentation blev det dags en guidad promenad in i reservatet, Hackspetten spillkråka välkomnade deltagarna med sina karakteristiska rop.

Många besökare uttryckte stor entusiasm över reservatet och var mycket nöjda med att det tillskapats. Flera berättade att de bott länge i Slagsta och gärna vistas i Mälarskogen.

Hitta hit

Du hittar Mälarskogens naturreservat mellan Norsborg, Hallunda, Slagsta och Mälarens strand. Närmaste busshållplatser är Lavendelvägen och Hallunda Gårdsväg.

Två kvinnor står utomhus och samtalar

Miljö- och hälsoskyddsnämndens ordförande Camilla Eriksson (C) i samspråk med klimat- och miljöministern.

Lisa Hellsing

Miljö- och hälsoskyddsnämndens 1:e vice ordförande Lisa Hellsing (MP).

Andra har även läst