• Startsida
  • Nyhetsarkiv
  • Förtidsröstningen i norra Botkyrka ökade men valdeltagandet i kommunen som helhet minskade

13 september 2022

Kommun och politik

Andelen förtidsröster i Botkyrka kommuns norra områden, Alby, Fittja och Hallunda/Norsborg ökade i valet 2022. Antalet Botkyrkabor som valde att rösta på medborgarkontoren i ovan nämnda kommundelar ökade med 4,66 procent jämfört med föregående val 2018.

– I vår kommunikation har vi fokuserat mycket på att få människor att förtidsrösta. Vi har bland annat dagligen redovisat dagsaktuella siffror på förtidsröstningen på reklamskärmar i Hallunda centrum, Fittja centrum och Alby centrum. Mig veterligen är detta ett grepp som inte testats förut så det känns spännande, säger Thomas Jansson chef för valkansliet.

Minskat valdeltagande i hela landet

Valdeltagandet i valet till kommunfullmäktige i Botkyrka blev, enligt de preliminära sifforna, 61,9 procent, jämfört med 71,4 procent 2018. I riksdagsvalet låg valdeltagandet på 81,3 procent när 6244 av 6578 valdistrikt var räknade, jämfört med 85,81 procent i valet 2018. Att valdeltagandet minskar är en trend som syns hos flera andra kommuner med liknande valdeltagande i valet 2018.

– Varför valdeltagandet gått ner i Botkyrka kommun och i Sverige som helhet är förmodligen något som många försöker förstå men få har någon förklaring till i nuläget, säger Thomas Jansson.

Köer – men alla fick rösta

Vid några röstlokaler i kommunen, precis som i resten av landet, var det kö och väntan för att få rösta. Dels berodde dessa köer på den nya regel som innebär att alla som röstar ska plocka sina röstsedlar själv bakom en avskärmning, dels att det endast får vara fem röstande personer i vallokalen samtidigt. Trots förberedelser utifrån den nya regeln blev det tyvärr köer. Vid några av kommunens större vallokaler delade två valdistrikt på samma lokal, vilket också upplevdes som att det var kö och mycket folk på samma plats.

– Det är dock viktigt att påpeka att alla som var på plats och väntade på att få rösta klockan 20:00 när vallokalerna skulle stänga, naturligtvis fick rösta, säger Thomas Jansson.

Så här gick det i valet till kommunfullmäktige (preliminärt resultat)

Här är det preliminära valresultatet i valet till kommunfullmäktige i Botkyrka när 51 av 52 valdistrikt är räknade. Valresultatet 2018 anges i parentes.

Socialdemokraterna: 31,3% (30,78%)

Moderaterna: 13,6% (15,19%)

Sverigedemokraterna: 12,5% (11,39%)

Tullingepartiet: 12,4% (12,38%)

Vänsterpartiet: 10,6% (9,13%)

Kristdemokraterna: 7,5% (8,17%)

Centerpartiet: 3,4% (3,22%)

Miljöpartiet: 3,1% (5,14%)

Liberalerna: 2,8% (3,89%)

Övriga anmälda partier: 2,9 % (0,26%)

Källa: Valmyndighetens webbplats val.se

Läs mer på val.se

val.se kan du se det preliminära valresultatet för valen till riksdagen, region- och kommunfullmäktige 2022. Du kan även läsa hur rösträkningen och mandatfördelningen går till.