Norsborgsdagen blev en succé

14 september 2022

Uppleva och göra

Årets upplaga av Norsborgsdagen bjöd på mycket folk, trevlig stämning, underbara uppträdanden, trevliga lekar och massor med god mat.

Vallmoparken ligger mitt bland bostadshusen med fotbollsplan, gungor och utrymme för lek och avkoppling. Det är inte jättestor park men ändå ett välbesökt favoritställe för många av medborgarna.

Det var fullt med familjer, barn och unga. Under hela eftermiddagen bjöds det på trevliga och bra uppträdanden från körer, soloartister, dans- och musikgrupper.

Ett Norsborg för alla

Ebba Östlin (S), kommunstyrelsens ordförande, stod på scenen tillsammans Pernilla Vera-Jr, trygghetsdirektör från Botkyrka kommun, en trygghetsfältare, Botkyrkabyggen, Hallunda Folketshus och två rektorer. De svarade på frågor om hur man vill utveckla Norsborg.

– Botkyrka ska vara en trygg och säker kommun. Varje dag jobbar vi tillsammans mot ett jämlikt samhälle utan våld, brott och rasism, sa Ebba Östlin.

Ungdomar har kul utanför Musikhuset.

Smak från andra kulturer

Runt om i parken bjöds det på goda, hemlagade maträtter. Allt från det filippinska köket till de traditionella hamburgarna.

Hos de lokala föreningarna och samverkansparterna kunde man få en frukt eller en kopp kaffe eller te under samtalen.

Dessa var med och arrangerade Norsborgsdagen 2022

Det krävs engagemang att genomföra ett event och Nätverksgruppen i Norsborg har varit med att anordna dagen med Parvaneh Sharafi, områdesstrateg i Botkyrka kommun, som projektledare. Nedan en lista över alla medverkande föreningar, företag och organisationer.

• Albys hjärta
  • Ungdomsfullmäktige
  • Valinformatörer

Norsborgsdagen

Norsborgsdagen genomfördes för första gången 2015 och i år var det den tredje gången eventet genomfördes.

Syftet är att skapa en årlig tradition och ett forum för att visa det rika föreningsliv och företagande som finns i stadsdelen.

Parvaneh Sharafi,
Områdesstrateg Hallunda-Norsborg