Årets pedagoger 2022

19 september 2022

Skola och förskola

Botkyrka kommuns utmärkelse ”Årets pedagoger 2022” går till Lotta Adelöw, förskolan Nova och Rebecka Beran, Tumba gymnasium. Det ärofyllda priset delades ut i samband med en lunch vid Sturehovs slott.

Utbildningsnämndens ordförande Emanuel Ksiazkiewicz (S) och utbildningsdirektör Anette Älmdalen överlämnade diplom och blommor.

– För att få Sveriges bästa skolor och förskolor behöver vi Sveriges bästa lärare, sa Emanuel Ksiazkiewicz. – Botkyrka har väldigt många skickliga lärare men de här två är något utöver det vanliga. Det är därför de får utbildningsnämndens utmärkelse Årets pedagoger.

Utbildningsdirektör Anette Älmdalen sa så här:

- Vi har många fantastiska lärare och förskollärare. Det är en stor glädje att uppmärksamma två av dem genom utmärkelsen Årets pedagoger. De är en stor tillgång i vår organisation; för barn, elever, kollegor och vårdnadshavare.

Lotta Adelöw, förskolan Nova

Glad kvinna med diplom och blommor

Så här lyder juryns motivering till Lotta:
"Du arbetar på ett mycket professionellt och engagerat sätt för att ge barnen den bästa tänkbara förskolan. Genom kunskap, värme och handlingskraft är du en naturlig trygghet för barnen och har en drivande roll i förskolans pedagogiska utvecklingsarbete."

Kortfilm om Lotta

Rebecka Beran, Tumba gymnasium

Leende kvinna med diplom och blommor

Juryns motiveringen till Rebecka är:
"Du är en väldigt kunnig, kompetent och engagerad pedagog som alltid sätter elevernas bästa i fokus. Du har en unik förmåga att genom kommunikation och relation nå varje elev och få den att nå sin fulla potential."

Kortfilm om Rebecka

Utmärkelsen Årets pedagoger

Årets pedagoger är en utmärkelse som utbildningsnämnden i Botkyrka instiftade 2019. Priset ska lyfta fram kommunanställda pedagoger som goda förebilder och inspiratörer. Målet är att långsiktigt öka kvalitéten i kommunens förskolor och skolor. Pedagoger kan nomineras till priset av vårdnadshavare, kollegor, chefer eller elever. En jury utser sedan vinnarna enligt kriterier som beslutats av utbildningsnämnden. Utöver äran får pedagogerna 10 000 kronor i prispengar.

Kvinnor i mitten med diplom och blommor. Flankerade av en kvinna till vänster och en man till höger.

Pristagarna Rebecka Beran och Lotta Adelöw i mitten. Till vänster utbildningsdirektör Anette Älmdalen och till höger utbildningsnämndens ordförande Emanuel Ksianzkiewicz (S).