Öppet hus på fritidsgårdarna i Alby, Vårsta och Tullinge

23 september 2022

Uppleva och göra

Fritidsledare med olika spetskompetenser har rekryterats som välkomnar ungdomarna tillbaka till fritidsgårdara. På måndag 26 september är det öppet hus på fritidsgårdarna i Alby och Vårsta. Tullinge fritidsgård har öppet hus måndag 3 oktober.

Tre glada personer står utanför port där det står fritidsgård

Henrik, Nelson och Mansour är tre av fritidsledarna som du kommer att möta på Alby fritidsgård.

– Vi är väldigt nöjda att vi har rekryterat erfarna medarbetare som kommer möta barnen på många olika sätt, till exempel med utbildade fritidsledare och kompetenser inom psykologi, HBTQ-frågor och 3D-modellering, säger Selina Hami, t.f. enhetschef för ung fritid i Botkyrka kommun.

Det var i februari som tre av kommunens totalt nio fritidsgårdar stängdes. Detta då kommunen avslutade ett avtal med den förening som utförde verksamheten, på grund av allvarliga brister i organisationen, som visades i en extern utredning.

En långsiktig lösning

Sedan dess har kommunen jobbat för att skapa en långsiktigt stabil verksamhet med skickliga arbetslag och en bra organisation.

– Vi ville inte skapa en tillfällig ny lösning för de unga, där vi bara kunde anställa fritidsledare på tre månader i taget, utan har väntat med att öppna tills vi kunnat tillsvidareanställa fritidsledare som kan ta emot de unga och fortsätta att hålla fritidsgården öppen, säger Selina Hami.

– Vi vet att ungdomar varit arga och ledsna för att det stängde. Vi kommer att göra vårt bästa för att de ska bli delaktiga i fritidsgården och aktiviteterna igen. Delaktigheten och tryggheten är det viktigaste, allt vi kommer att göra är för ungdomarnas skull, säger Fares Mansour, arbetsledare på fritidsgården Albys hjärta.