Grannsamverkan och nattvandring

11 oktober 2022

Boende och närmiljö

Fler lokala krafter efterfrågas av föreningarna för att synliggöra vuxna och bidra till tryggheten i våra närområden. Kontakta någon av organisationerna om du är intresserad.

En grupp grannsamverkare och nattvandrare poserar tillsammans en solig höstdag.

Grannsamverkan och nattvandrare.

Lördagen den 8 oktober bjöds allmänheten i Hallunda-Norsborg in till ett möte av Grannstöd, Grannsamverkan, Nattvandrarna, Balder och Botkyrka kommun. Det bjöds på information om verksamheterna, hur vi alla kan hjälpa till och inte minst god fika och lek för alla barn.

Grannstöd och grannsamverkan

Grannsamverkan innebär att grannar och boenden går samman och hjälps åt för att hålla koll i sitt närområde. Kolla till grannens hus när hen är bortrest, vara uppmärksam på vilka som rör sig i området och se till att ingenting försvinner eller blir stulet. Där man har grannsamverkan minskar brottsligheten och det lokala engagemanget bidrar till det trygghetsskapande arbetet.

Nattvandring

Nattvandrare är ute på kvällar, helger och nätter med syfte att lugna, visa att det finns vuxna som är ute för att stötta och hjälpa ungdomar. Nattvandringen behövs precis som grannsamverkan för att skapa trygghet.

– Ungdomarna är ute vid dessa tider och då måste vi vuxna också finnas där, säger Gilbert Hellström, nattvandrare.

Ersätter inte det polisiära arbetet

Inget av dessa områden ersätter polisens eller socialtjänstens arbete utan bedrivs som ett komplement. Grannstöd, grannsamverkan och nattvandringen genomförs av lokala hjältar och eldsjälar som vill göra skillnad i området.

Polis och nattvandrare.

– Föreningarna är ett oerhört viktigt komplement till kommunens trygghetsarbete och vi behöver bli fler vuxna som brinner för ett tryggt och säkert område, säger Natasha Engberg, Trygg- och säkerhetssamordare i Botkyrka kommun.

Nästa inbjudan - trygghetsdag i Alby

Här på Albyberget samarbetar Victoriahem, Grannstöd, Grannsamverkan och Hyresgästföreningen för att skapa gemenskap och trygghet. Nu vill vi berätta om vårt arbete och lyssna på dina synpunkter. Vi söker också dig som vill bygga ett tryggt och trivsamt bostadsområde tillsammans med oss.

Kom till vår trygghetsdag Pdf, 603.7 kB. så får du mer information!

När: Onsdag den 12 oktober, kl 16.30 - 19.30
Var: Kvarterslokalen på Rådmansbacken 25

Ryggen på en nattvandrare i Hallunda-Norsborg.

Nattvandrare.

Natasha Engberg, Trygg- och säkerhetssamordnare i Botkyrka kommun.

Grannstöd och Grannsamverkan

Nattvandrarna