Nyutexaminerade undersköterskor höjer kvaliteten inom vård och omsorg

18 oktober 2022

Stöd, omsorg och familj

Blommor, diplom och applåder delades ut till var och en av de 18 medarbetare inom omsorgen i Botkyrka som deltagit i ett kunskapslyft och satsat på vidareutbildning. Igår tog de examen och kan från och med nu titulera sig undersköterska. Målet med utbildningssatsningen är att stärka kvaliteten inom vård och omsorg.

Gruppbild av undersköterskor som tar examen. Står på en scen inomhus.

Glada medarbetare inom vård och omsorg har tagit examen som undersköterskor.

Sedan januari 2021 har gruppen elever, som till vardags arbetar inom vård och omsorg i Botkyrka kommun, studerat vårdämnen, samhällskunskap och svenska. Utbildningen, som sker på uppdrag av vård- och omsorgsförvaltningen, är ett samarbete med Komvux och St Botvids gymnasium. Eleverna har bedrivit sina studier på betald arbetstid en dag per vecka, parallellt med sitt ordinarie arbete inom vård- och omsorgsförvaltningen.

–Vi genomför kunskapslyft inom omsorgen i Botkyrka för att medborgare ska få möta omsorgspersonal som har rätt kompetens att möta deras behov. Att satsa på utbildning av personal är att tillvarata kompetens och förstärka kvaliteten inom vård och omsorg, säger Tuva Lund (S), ordförande i vård- och omsorgsnämnden.

– Jag är glad och stolt över våra medarbetare som har valt att ytterligare förkovra sig. Genom att satsa på utbildning kan vi ge en ännu tryggare och säkrare omsorg, och det ger även en god möjlighet till kompetensutveckling för den enskilde, säger vård- och omsorgsdirektör Petra Oxonius.

Kompetens och karriär

Med formell kompetens och titeln undersköterska har omsorgspersonalen stärkt sina karriärmöjligheter, inte minst med tanke på att undersköterska blir en skyddad titel från och med 1 juli 2023. En av de nyutexaminerade är Anna-Lena Törnqvist:

– Plötsligt har jag större valmöjligheter att arbeta inom flera olika verksamhetsområden i kommunen. Nu är jag sugen på att utveckla mig vidare och satsa på att bli specialpedagog, säger Anna-Lena Törnkvist, undersköterska vid Tingstorgets gruppboende.

Carolina Rodriguez, HR-koordinator

carolina.rodriguez@botkyrka.se