En julmarknad långt ifrån lagom

14 november 2022

Uppleva och göra

Gemenskap, vänlighet och omtanke är temat för årets julmarknader i Botkyrka kommun. Den 19 november anordnas den första av fyra julmarknader som på många sätt är långt ifrån lagom.

Botkyrka julmarknad i vita versaler på mörkrosa bakgrund

Tillsammans med lokala företagare, eldsjälar, bostadsbolag och aktörer i civilsamhället vill Botkyrka kommun bjuda på lite extra glädje och värme i vintermörkret.

I dessa kyliga och lite dystra tider ser vi ett stort behov av att lyfta gemenskapen och vänligheten som finns i Botkyrka – i stället för att ordna en kommersiell julmarknad där mycket handlar om att köpa. I år vill vi dela ut kulturupplevelser och bjuda besökarna på såväl fika som roliga och ovanliga prova-på aktiviteter, säger Parvaneh Sharafi, områdesstrateg i Botkyrka.

Leksaker till Botkyrkas barn

Årets ”julmarknadsturné” har premiär i Hågelby och fortsätter sedan på lördagar i Alby, Fittja och Hallunda fram till den 10 december. Varje julmarknad är unik och bjuder på det bästa från just den platsen. Lokala hantverkare finns också på plats för den som letar efter julklappar. Som en del av kampanjen ”Gör Botkyrkas barn glada” delar Botkyrkas ungdomsfullmäktige också ut insamlade leksaker till barn för att sprida glädje och samtidigt uppmana till återvinning.

Ett annat fint initiativ kommer från vissa lokala nätverksgrupper som planerar att köpa fikabröd från skolelever för att bidra till deras klasskassor. Bakverken delas sedan ut gratis till besökarna, berättar Cesar Fulgencio som är verksamhetsansvarig på Do It Together, Subtopia.

Med reservation för att vissa aktiviter inte sker på samtliga julmarknader, till exempel leksaksutdelning.

Botkyrka Julmarknad

Hågelbyparken 19-20 nov kl 11.00-15.00

Alby torg och centrum 26 nov kl 14.00-18.00

Fittja, utanför konsthallen 3 dec kl 12.00-16.00

Hallunda, Folkets Hus 10 dec kl 12.00-15.00

Botkyrka Julmarknad arrangeras av:

Subtopia, Cirkus Cirkör, Hågelbyparken, Botkyrkabyggen, Victoriahem, Fanzingo, Korpen, Botkyrka pingst, Kungsvåningen, Fittjapulsen, Hallunda-Norsborgs föreningsråd, Willhem, Verdandi, Fittja föreningsråd, Botkyrka ungdomsfullmäktige och Botkyrka kommun.