Botkyrka i final till "Årets Håll Sverige Rent kommun"

24 november 2022

Boende och närmiljö

Botkyrka kommun är en av fem kommuner i Sverige som är finalnominerade till ”Årets Håll Sverige Rent”- kommun av organisationen Håll Sverige Rent.

Botkyrka är en av de kommuner som arbetar förebyggande mot nedskräpning. Många av invånarna i toppkommunerna är också engagerade och deltar i skräpplockningar.

– Vi är jätteglada för nomineringen. Det här är första året vi genomfört återvinningsfestivaler. För oss är en viktig del i arbetet är att sprida kunskap om återvinning och nedskräpningens konsekvenser, inte minst till barn och unga, säger Alexandra Bohm, projektledare för Håll Botkyrka rent.

– Vi har gjort extra satsningar här i kommunen för att hålla Botkyrka tryggt, snyggt och trivsamt. Det är naturligtvis glädjande att det arbetet uppmärksammas, säger Gabriel Melki (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

I motiveringen av Botkyrka kommun lyfter Håll Sverige Rent Botkyrka kommuns arbete med återvinningsfestivaler där föreningar, företag och kommunen samarbetat för att sprida information om nedskräpning och återvinning.

Vinnaren utses onsdag 30 november, och i Botkyrka håller vi tummarna!

Botkyrka kommuns logotype, Håll Sverige Rents logotyp samt texten "Nominerade till årets Håll Sverige Rent kommun 2022. För sitt arbete med återvinningsfestivaler där föreningar, företag och kommunen samarbetat för att sprida information om nedskräpning och återvinning."

Botkyrka är en av fem kommuner som nominerats till utmärkelsen Årets Håll Sverige Rent kommun.