Vad är väl ett litet snökaos när Tumbaborna vill säga sitt!

24 november 2022

Kommun och politik

Stort tack till Tumbaborna Inger, Matilda, Kenta, Paola, Bengt, Daniella och alla andra som trots att snön vräkte ner, tog sig till medborgarkontoret för att delta i Botkyrkadialogen lördagen 19 november!

Först föll några stillsamma flingor över centrala Tumba. Vi som jobbar med Botkyrkadialogen bar in kaffe, datorer och annan utrustning i medborgarkontorets lokaler och började förbereda oss för dialog med Tumbaborna. En timme senare var allt utanför fönstren inbäddat i ett tjockt vitt snötäcke. På det blåste det kraftigt och var isande kallt.

Kom trots snön

De första besökarna stampade snö från skorna och tog tacksamt emot en varm kopp kaffe - och trots det tuffa vädret så tog sig dryga tjugo personer till dialogen. Det blev många produktiva samtal och längre diskussioner, och när det var dags att runda av hade deltagarna delat med sig av inte mindre än, dryga 30 förslag.

Minskad hastighet i Vretarna

Matilda Blomstrand, koordinator på Kulturskolan, som var på plats för att representera kultur- och fritidsförvaltningen diskuterade med deltagarna bland annat om verksamheter för ungdomar över 16 år och kursverksamheter för vuxna. Eftersom Matilda dessutom är Tumbabo och småbarnsförälder passade hon på att lämna egna förslag om förbättringar av utemiljön i Vretarna. Fartbegränsningar och en till lekpark på en gräsmatta som står oanvänd är sånt som skulle underlätta Matildas och andra barnfamiljers vardag.

Återöppna musikhuset

Kenta Hedlööf, för många i Tumba ett känt ansikte, och för de som lyssnar på radio Viking även en bekant röst. Kenta brinner för musikscenen i Tumba och tog tillfället i akt för att diskutera verkningarna av nedläggningen av Musikhuset Lagret i Storvreten. Han föreslår att lokalen öppnas igen för unga med musikintresse, något han tror skulle vara mycket uppskattat.

Pepp gjorde susen

Det är högst troligt att många fler hade tagit chansen att påverka sin stadsdel om vädret varit lite snällare. Många drog jackorna tätare mot kroppen och hastade förbi för att komma hem till värmen. Men med hjälp från dialogassistenterna Mariam och Vanessa som gick ut i centrum och peppade folk så blev det trots allt en produktiv dialog!

Botkyrkadialogen startade i februari 2019 och turnerar runt på olika platser i kommunen som till exempel centrumanläggningar, torg och bibliotek där många medborgare vistas. Varje gång är en kommundel i fokus tre månader i taget. Om du inte kan komma till platserna där Botkyrkadialogen är så kan du delta digitalt på dialog.botkyrka.se