Botkyrka kommun tänder julbelysningen även i år

25 november 2022

Boende och närmiljö

Kommunen har beslutat att julbelysningen ska vara tänd även i år. Belysningen skapar trygghet och trivsel samtidigt som elförbrukningen är relativt liten.

Julbelysningen kommer börja tändas på söndag den första advent och kommer att finnas på 12 platser i kommunen.

Hela julbelysningen drar 6 kilowattimmar (kWh) i timmen jämfört med ett bastuaggregat som drar 30 kWh i timmen. Det betyder att ett bastuaggregat drar 5 gånger mer än hela julbelysningen för Botkyrka kommun.

Enbart bastuaggregaten som kommunen redan stängt ner medför en besparing på omkring 18 megawattimmar (MWh) i veckan. 1 MWh är ungefär vad en familj på 4 personer förbrukar på matlagning under 1 år.

Så kan du spara el

Här hittar du några enkla tips och råd om hur du kan spara el och minska dina kostnader.

Så kan du spara el

Frågor och svar om elförsörjning

Här hittar du svar på vanliga frågor om elförsörjning och elavbrott.

Läs mer om vad kommunen gör för att spara energi