Vinnarna av Adriana-stipendiet

29 november 2022

Kommun och politik

Ett femtiotal åskådare var på plats i Botkyrka kommun när Adriana-stipendiet delades ut för första gången.

För det brott- och våldsförebyggande arbete som bedrivits och kommer att bedrivas framöver utsågs Nattvandrarna och Julian Khalaf som vinnare av juryn. Prissumman på 10 000 kronor delade vinnarna på. Ebba Östlin (S), kommunstyrelsens ordförande, höll tal, läste upp juryns motivering och delade ut diplom och en check. I juryn satt barnombudsmannen Kiflemariam Natsnet, Adrianas mamma, tre ungdomar från Ungdomsfullmäktige och Ebba Östlin (S).

Julian Khalaf tar emot pris av Ebba Östlin (S), kommunstyrelsens ordförande i inomhusmiljö.

Julian Khalaf, till höger, med Ebba Östlin (S), kommunstyrelsens ordförande.

I år fick kommunen in ett tiotal nomineringar men förhoppningen är att fler och fler ska känna till detta stipendium så att fler blir nominerade nästa år.

Kort om Nattvandrarna

Nattvandrarna är ute på kvällar, helger och nätter i syfte att lugna, vara närvarande vuxna som är ute för att stötta och hjälpa ungdomar. Nattvandringen behövs för att skapa trygghet.

– Att organisationen Nattvandrarna blir uppmärksammade är jättebra, de förtjänar all positiv uppskattning de kan få. Inom kommunen arbetar vi aktivt mot våld och har flera goda samarbetsparter som syftar till att skapa ett tryggare samhälle, berättade Parvaneh Sharif, områdesstrateg i Botkyrka kommun. Nattvandrarna är en av dessa.

Juryns motivering

Nattvandrarna i Botkyrka ställer alltid upp när det uppstår en kris. Genom sin närvaro skapar de trygghet för medborgarna. De når ut till ungdomar som goda, vuxna förebilder.

De har arrangerat Blomtåget i två år för personer som drabbats av gatuvåldet och lyckats engagera hundratals personer.

Nattvandrarna gör viktiga och samhällsengagerade insatser med ungdomar i olika åldrar som sin primära målgrupp, inte minst genom att vara:

• initiativtagare och arrangörer till Blomtåget
  • goda förebilder som tar tydligt avstånd mot våld
  • en samhällsengagerad organisation som skapar trygghet

Kort om Julian Khalaf

Julian Khalaf är en 17-åring med ett stort engagemang för att bidra till ett bättre samhälle och för att hålla ungdomar borta från brottslighet och kriminella nätverk. Sedan barnsben har han sett den negativa utvecklingen som sker med ungdomskriminalitet och etablerade kriminella nätverk som lockar in ungdomar i brottslighet. Han vill förändra samhället och föreläser bland annat om gängkriminalitet.

– Det är jätteroligt att få detta stipendium och jag känner att nu måste jag göra ännu mer. Det är oerhört hedrande att få detta pris, säger Julian Khalaf.

Juryns motivering

Julian är engagerad i våldsförebyggande frågor. Han föreläser för unga om gatuvåldet och vad det innebär att leva i ett utsatt område genom en föreläsningsserie som heter ”Mitt ansvar”.

Under sin grundskoletid gick han det våldsförebyggande programmet MVP, Mentors in Violent Prevention, som går ut på att agera mentorer för årskurs 6.

Julians insats verkar för ett våldsfritt samhälle och uppmuntrar till ungas delaktighet. Han är en god förebild och gör värdefulla insatser genom att:

• föreläsa om gatuvåld och utsatta områden
  • vara en god förebild för både barn och vuxna
  • vara mentor till yngre barn i det våldsförebyggande arbetet

Syftet med Adriana-stipendiet

Botkyrka kommun inrättade detta stipendium om 10 000 kronor för att hedra Adriana och andra brottsutsatta personers minne. Syftet med det är att bidra till ett vålds- och brottsfritt samhälle genom att stötta och uppmärksamma organisationer och personer som arbetar aktivt med relaterade och relevanta frågor inom området.

Tidigare publiceringar

Två inramade diplom.