Hundägare lär sig bli brottsförebyggare

06 december 2022

Kommun och politik

Tjugo hundägare deltog på NOS-utbildningen den 16 november. Arrangör för utbildning är Grannstöd och Grannsamverkan.

Ett bildmontage med en fotbollsplan och en hund med västen "grannsamverkan".

Hundägarna fick västar till sina hundar av Botkyrkabyggen.

Utbildningen genomförs av Kerstin Malm, pensionerad polis och brottsförebyggare. Hundägarna får lära sig att tänka brottsförebyggande. Vad är viktigt att observera? Hur tipsar man polisen vid misstanke? Vad kännetecknar förberedelser till ett inbrott och hur kan man upptäcka det?

Kerstin gick igenom sin skräddarsydda NOS-utbildningen under två timmar och deltagarna var mycket nöjda med utbildningen. Det man tyckte var särskilt bra var den konkreta informationen om hur man ska agera, vem man kan kontakta och så vidare. Någon var besviken över att utbildningen inte hade så stor koppling till hunden.

- Vi behöver kanske vara lite tydligare i informationsmaterialet till nästa gång, sade Jan Karlsson, ordförande Grannstöd och Grannsamverkan i Botkyrka.

Det var två år sedan NOS-utbildningen kunde genomföras senast och alla involverade tycker det är bra att äntligen vara i gång igen och ser fram emot nästa utbildningstillfälle.

– Det är väldigt roligt att vara igång igen med dessa utbildningar och kul att deltagarna var så nöjda. Vi fick 8,1 av 10 i betyg av deltagarna, sade Jan Karlsson.

Polisen om NOS

Tryggheten ökar för alla medborgare när hundägaren får bättre kunskap om hur man kan förebygga brott genom att titta efter rätt saker. Att hunden dessutom har en speciell väst på sig med budskapet "Grannsamverkan" får också betydelse för den upplevda tryggheten. Västen är framtagen av Botkyrkabyggen.

EST är en arbetsmetod där Botkyrka kommun, Lokalpolisområde Botkyrka, Botkyrkabyggen och Räddningstjänst ingår och som syftar till ett gemensamt trygghetsarbete. Och hundägarna kan bidra till viktig information till EST-gruppen. EST står för Effektiv Samverkan för Trygghet.

– NOS-utbildningen ger hundägarna bra verktyg för att veta vad de ska titta efter samt att de är ute och rör sig regelbundet. Hundägarna blir medvetna och kan därmed förhindra brott och även hjälpa till med uppklarning av brott, säger Björn Johansson, kommunpolis i Botkyrka kommun.

NOS-utbildningen

Utbildningen är en två timmar lång skräddarsydd utbildning för hundägare. Kursledare, Kerstin Malm, går igenom:

• Vad är viktigt att observera om man misstänker brott?
  • Hur tipsar man polisen?
  • Hur upptäcker man förberedelser till inbrott? (Bostad, källare, garage, med mera).
  • Hur upptäcker man andra brott?

Är du intresserad av att gå en NOS-utbildning?
Kontakta Grannstöd och Grannsamverkan i Botkyrka.

NOS-devisen lyder: "med din utbildning i NOS drar tjuvarna sin kos".

NOS-devisen.

Anmäl misstanke till brott

Vid ett pågående brott, eller en akut situation, ska du alltid ringa 112.

På polisen.se hittar du olika e-tjänster för brottsanmälan. Saknas det brott du vill anmäla, ring 114 14.

polisen.se

Vill du veta mer om Grannstöd och Grannsamverkan i Botkyrka. Klicka nedan.

Natasha Engberg, trygg- och säkerhetssamordnare i Botkyrka kommun