Botkyrkabyggen nominerat till Årets Fastighetsbolag Bostad

14 december 2022

Näringsliv och företag

Den exceptionella ökningen av Botkyrkabyggens fastighetsvärden, samtidigt som bolaget satsat på underhåll och varsamma renoveringar, gör att Botkyrkabyggen är nominerat till det rikstäckande priset Årets Fastighetsbolag Bostad.

Chris Österlund, VD för Botkyrkabyggen

Tävlingen arrangeras av World in Property AB och Lokalguiden Sverige AB. Den har flera priskategorier och Botkyrkabyggen är det enda nominerade bolaget som är allmännyttigt.

– Jag är glad och hedrad att vi nominerats och i sådant fint sällskap, det är också extra roligt att vi som allmännyttigt bolag valts ut till detta. Nomineringen är ett erkännande av Botkyrkabyggens idoga arbete för att vända ett svårt läge till en position där vi med stärkt ekonomi bidrar till bättre hem och områden i Botkyrka kommun, säger Chris Österlund, VD för Botkyrkabyggen.

Rekordstora satsningar på utemiljöer

Botkyrkabyggens arbete med att kombinera affärsmässiga principer med att ta samhällsansvar har lett till en exceptionell ökning av bolagets fastighetsvärden. Från januari 2017 till och med december 2021 var värdeökningen närmare 93 procent. Under 2021 ökade marknadsvärdet på fastigheterna med 16 procent. Parallellt med detta har Botkyrkabyggen gjort rekordstora satsningar på till exempel utemiljöer och nu blir cirka 600 lägenheter stambytta per år, samtidigt som bolaget inte sålt några fastigheter och bolaget har en låg belåningsgrad på 15,7 procent.

- Stolt och glad men inte förvånad. Det är också extra glädjande att ett allmännyttigt bolag uppmärksammas, med tanke på att var tredje Botkyrkabo faktiskt bor i Botkyrkabyggens fastigheter, säger Ebba Östlin, kommunstyrelsens ordförande.

Om Botkyrkabyggen

Botkyrkabyggen är det största bostadsbolaget i Botkyrka och driver en allmännyttig verksamhet. Bolaget ägs av Botkyrka kommun och äger och förvaltar cirka 10 800 bostäder. Ungefär var tredje Botkyrkabo bor hos Botkyrkabyggen.

Presskontakt

Kontakt vid pressfrågor: 073-421 85 00