Humlans förskola i Fittja vinner matsvinnstävling

16 december 2022

Skola och förskola

Botkyrkas förskolor och skolor har som mål att varje år slänga mindre och mindre mängd mat. För att uppmärksamma arbetet och uppmuntra de som lyckas bäst har en matsvinnstävling genomförts bland kommunens 44 förskolor. Vinnare blev Humlans förskola i Fittja!

Vinnare i matsvinnstävling

Humlans förstapris tas emot av Soledad Quiroz, Öznur Selek, Marlin Oshana

Humlans förskola i Fittja lyckades minskade matsvinnet från 16 gram per barn och dag till 4 gram per barn och dag, en minskning med hela 75 %. På andra plats kom Vitsippans förskola i Norsborg och på tredje plats Ugglans förskola i Alby.

– Det är bra både för miljön och plånboken att vi slänger mindre mat, säger koststrateg Nathalie Noboa. Dessutom finns det ett pedagogiskt syfte att lära barnen att inte slänga mat. Vi anordnade tävlingen för att få alla på förskolan att engagera sig i arbetet, inte bara de som arbetar i köket.

Andrapristagare i matsvinnstävling

Vitsippans andrapris tas emot av Raida Ibrahim, Mariam Aziz och Emine Colak

En vinnande strategi vid alla tre förskolorna har varit att erbjuda smakportioner. För de små barnen läggs allting som ingår i maträtten upp på tallriken i små smakportioner. Pedagoger och måltidspersonal berättar att när barnen testat smakportionerna finns mer mat att hämta. Personalen är med när barnen lägger upp maten och när tallriken skrapas efter maten.

Förskolan Humlan uppmuntrade även personal och barn lite extra genom att ordna en intern tävling matsvinnstävling mellan förskolans avdelningar.

Ett stort grattis till alla och fortsätt kämpa för att minska matsvinnet!

Prisutdelning matsvinnstävling

Ugglans tredjepris tas emot av Natale Panaro, Anna Lagerkvist, Dina Aktar och Hürü Ugan.

Nathalie Noboa, koststrateg vid utbildningsförvaltningen.

nathalie.noboa@botkyrka.se

Andra har även läst